لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

پیشروی ارتش سوریه به سوی شهرک القریتین


نیروهای ارتش سوریه با تحکیم مواضع خود در پالمیرا به حملات خود علیه گروه «حکومت اسلامی» (داعش) ادامه دادند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۹ فروردین، به نقل از منابع نظامی سوریه نوشت که ارتش این کشور هم‌اکنون بر شهرک القریتین، نزدیکی پالمیرا، متمرکز شده و همین امروز عملیات خود را برای بازپس‌گیری این شهرک آغاز می‌کند.

ارتش سوریه بامداد یکشنبه با حمایت روسیه و شبه‌نظامیان حامی حکومت بشار اسد توانست شهر باستانی پالمیرا را که از ۱۰ ماه قبل تحت تصرف داعش بود، سرانجام بازپس‌ بگیرد، امری که بشار اسد آن را «شاهدی بر کارآمدی ارتش سوریه و متحدان آن در نبرد علیه تروریسم» نامیده است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ارتش سوریه در پی این پیروزی به سوی دیگر شهرک‌های نزدیک پالمیرا که همچنان تحت تصرف داعش است، پیشروی می‌کند و یکی از این شهرک‌ها نیز القریتین است که تابستان گذشته به دست داعش افتاد.

به گفته یک منبع نظامی که خبرگزاری فرانسه به نام وی اشاره نکرده است، هدف بعدی ارتش سوریه القریتین است؛ ضمن آن که توجه ارتش معطوف به شهرک السخنه هم هست که نزدیکی پالمیرا و در استان حمص واقع است.

رامی عبدالرحمان، دیده‌بان حقوق بشر در سوریه از شهرک السخنه به عنوان دروازه استان نفت‌خیز دیرالزور نام می‌برد که پناهگاه اصلی داعش محسوب می‌شود و اگر ارتش سوریه بتواند السخنه را بازپس بگیرد، راه آن به سمت دیرالزور هموار می‌شود.

آقای عبدالرحمان پیش از این نیز نبرد پالمیرا را را سرنوشت‌ساز خوانده و گفته بود که در صورت بازپس‌گیری پالمیرا، داعش به‌طور خودکار مناطق بیابانی منتهی به مرز عراق را از دست خواهد داد که چیزی حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع است.

داعش اگرچه اکنون از پالمیرا عقب نشسته اما ویرانی‌هایی بسیاری برای این شهر باستانی بر جای گذاشته است، به‌طوری که رئیس آثار باستانی سوریه گفته بازسازی مجسمه‌ها و بناهای تاریخی این شهر چیزی حدود پنج سال زمان می‌برد.

این گروه افراط‌گرا در مدتی که پالمیرا در اختیار داشت برخی معابد و مقبره‌های باستانی این شهر را منفجر کرد که جامعه جهانی آن را محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG