لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

استاد دانشگاه آنکارا از اتهام «تبلیغ تروریسم» تبرئه شد


عبدالله اوجالان، بنیان‌گذار حزب منحل‌شده کارگران کردستان (پ‌کاکا)، که به حبس ابد محکوم است
عبدالله اوجالان، بنیان‌گذار حزب منحل‌شده کارگران کردستان (پ‌کاکا)، که به حبس ابد محکوم است

دادگاه ترکیه به نفع یک استاد دانشگاه آنکارا رای داد که به‌ دلیل طرح پرسشی امتحانی درباره رهبر حزب منحل‌شده کارگران کردستان با خطر ۷ سال زندان مواجه بود.

رصات باریس اونلو در آزمون پایانی درس «سیاست ترکیه و نهادها» از دانشجویان خود خواسته بود که دو متن منتشرشده از عبدالله اوجالان، بنیان‌گذار حزب منحل‌شده کارگران کردستان (پ‌کاکا) را که به حبس ابد محکوم است، با هم مقایسه کنند.

اما دادستانی ترکیه با وارد آوردن اتهاماتی نظیر «تبلیغ تروریسم» و «ستایش جرم و مجرم» خواستار محاکمه و مجازات وی شده بود.

گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین حکایت از آن دارد که دادگاه آقای اونلو روز چهارشنبه، ۱۴ بهمن برگزار شد و در نهایت، رای قاضی نیز مبنی بر تبرئه وی از همه این اتهامات بود.

آقای اونلو در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فرانسه داشته، محاکمه خود را به مثابه «ضربه‌ای به آزادی علمی» دانسته و عنوان کرده که هدف از چنین محاکمه‌ای «بازداشتن اساتید دانشگاه‌ها از مطرح کردن تابوهای سیاسی نظیر مسئله کُردها» بوده است.

به گفته وی، این یک جور اتمام حجت با اساتید دانشگاه‌ها بود که سراغ مسائل حساس سیاسی نروند.

ارتش ترکیه از چند ماه قبل وارد جنگ با شورشیان کُرد پ‌کاکا شده، رخدادی که انتقاد فعالان حقوق بشر و مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را به دنبال داشته است.

پلیس ترکیه حدود سه هفته قبل نیز ۱۲ چهره دانشگاهی را به خاطر امضای بیانیه‌ای در مخالفت با عملیات نظامی آنکارا علیه پ‌کاکا بازداشت کرد.

این میان نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آزادی بیان در این کشور به شدت افزایش یافته است و از جمله جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا عنوان کرده که ترکیه نتوانسته است سرمشق خوبی در زمینه آزادی بیان باشد.

XS
SM
MD
LG