لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

سازمان ملل خواستار وقفه در حملات به شهر رقه برای فرار غیرنظامیان شد


برج ساعت در شهر رقه؛ نیروهای دمکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردارند بخشی از شهر را از تصرف داعش خارج کرده‌اند.
برج ساعت در شهر رقه؛ نیروهای دمکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردارند بخشی از شهر را از تصرف داعش خارج کرده‌اند.

سازمان ملل خواستار وقفه در حملات به شهر رقه سوریه شد تا غیرنظامیانی که به دام افتاده‌اند و شمارشان به ۲۰ هزار نفر می‌رسد، بتوانند از شهر فرار کنند.

این نهاد همچنین از نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا خواست که حملات هوایی خود به شهر رقه را که تلفاتی در میان غیرنظامیان داشته است، کنترل کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه دوم شهریور در گزارشی، اظهارات یان ایگلند مشاور ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که در جمع خبرنگاران گفته است: «خواسته سازمان ملل متحد از گروه ویژه اقدامات انسان‌دوستانه این است که هر کاری می‌توانند انجام بدهند بلکه مردم رقه بتوانند از شهر بگریزند».

وی افزود: «قایق‌هایی که بر روی فرات شناور هستند نباید مورد حمله قرار گیرند. مردمی که می‌خواهند از شهر خارج شوند نباید با خطر حملات هوایی روبرو شوند. اکنون وقت آن است که درباره وجوه مختلف ماجرا، وقفه در حملات یا هر چیزی که می‌تواند شرایط را برای فرار غیرنظامیان مهیا کند، فکر کنیم با در نظر داشتن این امر که پیکارجویان حکومت اسلامی همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا از غیرنظامیان یک سپر انسانی برای خود درست کنند».

یک روز قبل از این اظهارات، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در تلاش برای بیرون راندن پیکارجویان داعش از شهر رقه دست به حملات هوایی سنگینی زده که به مرگ صدها غیرنظامی انجامیده است.

شهر رقه که از سال ۲۰۱۴ به تصرف نیروهای داعش درآمده است مهم‌ترین پایگاه این گروه در سوریه محسوب می‌شود، اما با حملات هوایی ائتلاف و پیشروی نیروهای دمکراتیک سوریه در روزهای اخیر به سمت این شهر، مواضع داعش تضعیف شده و نیروهای آن محاصره شده‌اند. نیروهای دمکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردارند همچنین بخشی از شهر رقه را از تصرف داعش خارج کرده‌اند.

مشاور ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به این تحولات اظهار داشت: «نیروهای دمکراتیک سوریه مناطق محاصره شده را به شدت بمباران می‌کنند و در همان حال نیروهای ائتلاف نیز حملات هوایی دامنه‌داری انجام می‌دهند که این‌ها باعث می‌شود تلفات غیرنظامیان گسترده باشد و راهی برای فرار غیرنظامیان باقی نماند».

رقه همچنین از ناحیه جنوب نیز شاهد پیشروی نیروهای حکومت سوریه است که از حمایت نیروی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان وابسته به ایران برخوردارند.

XS
SM
MD
LG