لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

مشاور دونالد ترامپ: توافق هسته‌ای ایران در حال بازبینی است


کریستوفر فورد می‌گوید که ایالات متحده به شدت مراقب است که ایران کوچک‌ترین تخطی از توافق نداشته باشد.
کریستوفر فورد می‌گوید که ایالات متحده به شدت مراقب است که ایران کوچک‌ترین تخطی از توافق نداشته باشد.

مشاور ارشد کاخ سفید در امور هسته‌ای تاکید کرد که در حال حاضر آمریکا خود را ملزم به رعایت توافق هسته‌ای با ایران می‌داند و به شدت مراقب است که ایران نیز از تعهدات خود تخطی نکند.

کریستوفر فورد، مدیر ارشد امور سلاح‌های کشتار جمعی و منع گسترش سلاح اتمی در شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه اول فروردین در یک سخنرانی‌ در موسسه کارنگی با اشاره به سیاست‌ دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و توافق هسته‌ای گفت: در حال حاضر این توافق در دست بازبینی است، اما تا زمانی که تصمیم جدیدی اتخاذ نشده، واشینگتن تلاش خود را می‌کند که در چارچوب توافق رفتار کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، به شدت منتقد توافق هسته‌ای با ایران است و در دیدار روز دوشنبه خود با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، نیز گفت که هیچ‌کس نمی‌داند چرا باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، این توافق را امضا کرده‌ است.

موضع‌گیری‌های آقای ترامپ علیه توافق هسته‌ای ایران و وعده‌های او در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر پاره کردن آن، سرنوشت این توافق را با ابهامات بسیاری مواجه کرده است. با این حال شماری از مقامات آمریکا از جمله وزیر خارجه جدید این کشور اطمینان داده‌اند که آمریکا این توافق را یک‌طرفه لغو نخواهد کرد.

کریستوفر فورد نیز در سخنان خود چنین اطمینانی داد اما در عین حال به ایران هشدار داد که ایالات متحده به شدت مراقب است که کوچک‌ترین تخطی از توافق نداشته باشد.

این مقام کاخ سفید در ادامه سخنانش مسئله توافق هسته‌ای را از دیگر مقوله‌های مورد اختلاف تهران و آمریکا تفکیک کرد و اظهار داشت، واشینگتن در رابطه با مسائلی مانند «برنامه توسعه موشکی ایران، حمایت این کشور از تروریسم، تلاش تهران برای بی‌ثبات کردن منطقه و نقض حقوق بشر» همچنان به فشارهای خود بر تهران ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند ایران را در این زمینه‌ها پاسخگو سازد.

جدیدترین گزارش وزارت خارجه آمریکا ار وضعیت حقوق بشر در جهان، انتقادات شدیدی را متوجه ایران می‌کند و ایران را به نقض آشکار آزادی‌های مدنی متهم می‌سازد. این گزارش اعتراض ایران را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG