لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌های چینی مرتبط با کره شمالی وضع می‌کند


مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند که واشینگتن در هفته‌های آینده تحریم‌های جدیدی علیه بانک‌ها و شرکت‌های کوچک چینی که به تجارت با کره شمالی می‌پردازند، وضع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر به نقل از این مقام‌ها بدون اشاره به نام آنها گزارش داد که تحریم‌های آمریکا در وهله نخست متوجه شرکت‌های پوششی و مؤسسات اقتصادی کوچکی خواهد بود که با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی ارتباط دارند.

به گفته آنها، بانک‌های چینی در این مرحله از تحریم‌ها مصون هستند و واشینگتن فعلا کاری با آنها ندارد اما در مجموع زمان‌بندی تحریم‌ها و اقدامات آینده ایالات متحده به شدت بستگی به آن دارد که چین چه تمهیداتی علیه کره شمالی به کار خواهد برد.

دونالد ترامپ و مشاوران ارشد او ناخشنودی خود از سیاست‌ها و اقدامات چین در قبال کره شمالی را نشان داده‌اند به ویژه از هفته گذشته که کره شمالی نخستین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد. کارشناسان می‌گویند که کره شمالی با این موشک قادر خواهد بود که ایالات آلاسکا در خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

پکن اما به درخواست‌های آمریکا برای فشار بر پیونگ‌یانگ اعتراض کرده و تاکید داشته که چین مسئولیتی بیشتر از دیگران در قبال کره شمالی ندارد.

با این حال مقام‌های آمریکا هشدار داده‌اند که چین در صورت ادامه این شرایط احتمالاً با فشارهای اقتصادی و تجاری ایالات متحده مواجه خواهد شد مگر آن که تلاش بیشتری برای مهار کره شمالی به عمل آورد.

ایالات متحده تحریم‌های موسوم به ثانویه را به عنوان راهکاری در نظر می‌گیرد که بر اساس آن بر شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی که با کره شمالی ارتباط دارند فشار اقتصادی وارد می‌کند و مانع دسترسی آنها با بازار آمریکا می‌شود.

بحث تحریم‌های اقتصادی در شرایطی مطرح می‌شود که نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز تلاش می‌کند که موافقت چین و روسیه را با صدور قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی و وضع تحریم‌های شدیدتر بین‌المللی جلب کند.

XS
SM
MD
LG