لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

مجلس موسسان ونزوئلا علی‌رغم اعتراضات مخالفان کار خود را آغاز کرد


نهاد قانون‌گذاری جدید در ونزوئلا موسوم به مجلس موسسان که اختیار بازنویسی قانون اساسی این کشور و اعطای قدرت بیشتر به حزب حاکم سوسیالیست را دارد، روز جمعه ۱۳ مرداد علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و اعتراضات داخلی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۵۴۵ عضو مجلس موسسان در اولین گام خود با شعار وحدت نیروهای سوسیالیست، متحدان شناخته شده نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به رهبری این نهاد برگزیدند.

بر اساس این گزارش، دلسی رودریگوئز وزیر خارجه سابق و آریستوبولو استوریتز معاون سابق رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ترتیب به سمت‌‌های ریاست و نایب رئیسی مجلس موسسان انتخاب شدند.

رویترز می‌نویسد که اعضای مجلس موسسان حتی دیوسدادو کابللو، مرد شماره دو حزب سوسیالیست را که سال‌ها رقیب مادورو بوده است از طیف رهبران این نهاد کنار گذاشتند. آقای کابللو خود نیز نام رودریگوئز را برای رهبری مجلس موسسان مطرح کرده بود.

دلسی رودریگوئز در مراسم افتتاحیه مجلس موسسان اظهار داشت: «هیچ بحران روابط انسانی در این جمع وجود ندارد. آن‌چه ما داریم تنها عشق است و آنان که تلاش می‌کنند بحران بیافرینند فاشیست‌های دست راستی هستند».

ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه اعتراضات گروه‌های مخالف دولت مادرو بوده که انتخابات روز یکشنبه برای تاسیس مجلس موسسان را به رسمیت نمی‌شناسند.

از سوی دیگر، دادستان کل ونزوئلا نیز این انتخابات را «غیرقانونی» توصیف کرده و پرونده‌ ویژه‌ای را برای رسیدگی به اتهام تقلب و دستکاری آمار گشوده است.

شرکت اسمارتمتیک که تکنولوژی رای‌گیری الکترونیکی را در ونزوئلا فراهم آورده است، عنوان کرده که دست‌کم یک میلیون رای به تعداد آرای واقعی در این انتخابات جنجال‌برانگیز اضافه شده و با احتساب این آرای تقلبی، میزان رای به ۱. ۸ میلیون رسیده است. این اتهام را اما نیکلاس مادرو به شدت رد می‌کند.

گزارش رویترز عنوان می‌کند که مجلس موسسان در همان مجموعه کاخ‌هایی تشکیل شده که کنگره ونزوئلا در آن قرار دارد. کنگره ونزوئلا هم‌اکنون در دست اپوزیسیون است اما انتظار می‌رود که با حکم مجلس موسسان منحل شود.

اما تشکیل مجلس موسسان ونزوئلا تاکنون موج محکومیت بین‌المللی را به دنبال داشته و از کشورهای همسایه ونزوئلا در آمریکای لاتین گرفته تا ایالات متحده و اتحادیه اروپا اقدام دولت مادرو را در راستای محو نمادهای دموکراسی در این کشور دانسته‌اند.

در این راستا برزیل روز جمعه پیشنهاد داد که ونزوئلا تا زمان بازگشت به دمکراسی از پیمان تجاری میان کشورهای منطقه مرکوسور کنار گذاشته شود. بلوک منطقه‌ای مرکوسور شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا است.

XS
SM
MD
LG