لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

دیدار کری با اوباما برای بررسی «تمدید مهلت» مذاکرات هسته‌ای ایران


سخنگوی کاخ سفید همکاری‌ ایران با قدرت‌های جهانی طی شش ماه مذاکرات هسته‌ای را ستایش کرد و آن را «غافلگیرکننده» و «مطلوب» خواند. در همین حال، جان کری با باراک اوباما دیدار و درباره تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران با وی تبادل نظر کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۵ تیر، اظهارات جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را بازتاب داده است که در آن از رویکرد تهران در قبال مذاکرات تقدیر کرده است.

به گفته او، این مذاکرات موضوع گفت‌وگوی امروز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، بوده است که در جریان آن گام‌های احتمالی بعدی در مذاکرات و احتمال تمدید آن پس از بیستم ژوئیه بررسی شد.

جان کری در روزهای اخیر و در آستانه فرا رسیدن مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی میان قدرت‌های جهانی و ایران، مذاکرات فشرده‌ای با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، در شهر وین داشت که هر دو طرف آن را «خوب» توصیف کردند.

با این حال سخنان مقامات ایران و آمریکا همچنان نشان از وجود موانع و اختلافات جدی برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای دارد.

در این شرایط گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید زمان مذاکرات و مهلت دستیابی به توافق هسته‌ای بالا گرفته است، به ویژه آن که وزیر خارجه ایران نیز می‌گوید که مذاکرات ارزش دارد ادامه یابد. اگرچه آقای ظریف تاکید کرده است که هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده است.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه پس از دیدار با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «ما هنوز توافق نکرده‌ایم که مذاکرات را تمدید کنیم.»

این میان واکنش آمریکا به موضوع تمدید زمان مذاکرات نیز هنوز مشخص نیست، به طوری که سخنگوی کاخ سفید نیز تنها به بیان این سخن اکتفا کرد که باراک اوباما و جان کری امروز در این باره با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

جاش ارنست در عین حال گفت که همکاری‌های ایران در جریان این مذاکرات تاکنون «به‌ طور غافلگیرکننده‌ای مطلوب» بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه از قول یک مذاکره‌کننده ایرانی نوشت که «موضوع ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم عامل توقف مذاکرات در مقطع فعلی است» و احتمالا مذاکرات فعلی روز جمعه به پایان برسد.

XS
SM
MD
LG