لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

پیشنهاد ایران برای تاسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی


نخستین بار است که یک مقام ایرانی به نشست شورای همکاری خلیج فارس دعوت شده است.
نخستین بار است که یک مقام ایرانی به نشست شورای همکاری خلیج فارس دعوت شده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در سخنرانی خود در بیست و هشتمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه پیشنهاد کرد سازمان همکاری‌های اقتصادی در این منطقه تأسیس شود.


به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود احمدی‌نژاد در مراسم گشایش بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، مرکز قطر، اظهار امیدواری کرد «خلیج فارس به خلیج صلح، دوستی و برادری تبدیل شود.»


آقای احمدی‌نژاد در حالی برای نخستین بار به این نشست دعوت شده است که نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در منطقه فزونی گرفته است.


کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، همگام با غرب، نسبت به ماهیت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و احتمال دستیابی آن به بمب هسته ای ابراز نگرانی می کنند.


پیشنهادهای محمود احمدی‌نژاد


محمود احمدی ‌نژاد صبح روز دوشنبه، دوازدهم آذر، پیش از ترک تهران به خبرنگاران گفته بود که پیشنهادهایی را به این نشست ارایه خواهد کرد.


رییس جمهوری اسلامی در سخنرانی عصر روز دوشنبه دوازده پیشنهاد را طرح کرد که عمدتا بر محور سه موضوع تاسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی، تاسیس سازمان همکاری‌های امنیتی و همچنین گسترش روابط بین جمهوری اسلامی و کشورهای عضو این شورا بود.


پیش از این، ایران بارها خواستار آن شده بود که با کشورهای منطقه پیمان همکاری‌های امنیتی امضا کند اما کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با این خواسته موافقت نکرده ‌اند.


علاوه بر پرونده هسته‌ای ایران، موضوع دیگری که از اختلافات جمهوری اسلامی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شمار می‌آید موضوع اختلاف‌های مرزی است.


امارات متحده عربی که از شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی به شمار می رود از سالها پیش مدعی است که حق مالکیت بر سه جزیره ایرانی تنب‌ بزرگ، کوچک و ابوموسی از آن این کشور است.


کویت نیز در خط حایل مرز آبی خود با ایران، بر سر مالکیت میدان نفتی ـ گازی آرش با جمهوری اسلامی اختلافاتی دارد.


جمهوری اسلامی، تاکنون، با تاکید بر بی‌ چون و چرا بودن مالکیت ایران بر جزیره ‌های یاد شده، همواره گفته است که هرگونه مداخله خارجی در این زمینه را مردود می ‌داند، و امارات متحده عربی، یکی از بنیانگذاران شورای همکاری خلیج فارس، اگر نظر دیگری درباره مالکیت این جزیره ‌ها دارد، می‌ تواند آن را در دیداری دو جانبه با تهران در میان بگذارد.


سفر رییس جمهوری ایران به دوحه، پایتخت قطر در زمانی صورت گرفت که امارات متحده عربی دو روز پیش بار دیگر ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه را تکرار کرد و از دولت ایران خواست یا در این باره مستقیماً با این کشور مذاکره کند یا موضوع به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع داده شود.


انتقاد از حضور احمدی نژاد در نشست


سفر آقای احمدی‌نژاد به دوحه و شرکت در بیست و هشتمین نشست سران شورای همکاری‌های خلیج فارس با انتقاد‌هایی در داخل ایران روبه‌رو شد.


ابتدا شماری از نمایندگان مجلس تأکید کردند که مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، «خط قرمز»ی‌ است که به هیچ کس اجازه عبور از آن داده نخواهد شد سپس برخی از روزنامه‌ ها، از جمله روزنامه محافظه کار « جمهوری اسلامی» و روزنامه اصلاح طلب « آفتاب یزد»، رییس جمهوری اسلامی را به خاطر شرکت در اجلاس شورای همکاری خليج فارس مورد انتقاد قرار دادند.


XS
SM
MD
LG