لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

«سه هزار داوطلب انتخابات مجلس پرونده قضایی دارند»


آقا افشار می گوید که مدارک رد صلاحیت در هر صورت به داوطلیان اعلام نمی شود.
آقا افشار می گوید که مدارک رد صلاحیت در هر صورت به داوطلیان اعلام نمی شود.

در حالی که نگرانی ها از رد صلاحیت های گسترده افزایش یافته، رییس ستاد انتخابات وزارت کشور می گوید بر اساس استعلام های دریافتی وزارت کشور از مراجع چهارگانه، حدود سه هزار نفر از داوطلبان مجلس هشتم پرونده قضایی دارند.


علیرضا افشار، رییس ستاد انتخابات گفت: «رد صلاحیت ها یا عدم احراز صلاحیت در صورتی که داوطلبان بخواهند به صورت کتبی به آنان اعلام می شود و حتی اگر داوطلبان تمایل داشته باشند مفاد دلایل و مدارک رد صلاحیت ها هم به آنان ارائه می شود اما منابع ارائه دهنده اطلاعات مذکور به آنان ارائه نخواهد شد.»


ولی وی در عین حال افزود: «اما خود مدارک در هر صورت به داوطلیان اعلام نمی شود چرا که مدارک دارای طبقه بندی هستند.»


رییس ستاد انتخابات وزارت کشور با رد اخباری مبنی بر «رد صلاحیت های فله ای» توسط هیات های اجرایی گفته است: چگونگی بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس در مواد ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات مشخص شده است.


ماده ۲۸ قانون انتخابات به شرایط الزامی داوطلبان و ماده ۳۰ این قانون به سوابق مغایر با داوطلبی نمایندگی مجلس اشاره دارد.


به اعتقاد ناظران، گفته های سردار افشار نشانه ای است از رد صلاحیت های احتمالا گسترده که پیش از این نیز گروه های مختلف سیاسی بارها نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.


اظهارات آقای افشار مبنی بر اینکه «سه هزار نفر از داوطلبان پرونده قضایی دارند» در حالی بیان می شود که سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه از نقص گسترده در پرونده های ارسالی از سوی وزارت کشور سخن گفته بود.


به اعتقاد ناظران، گفته های سردار افشار نشانه ای است از رد صلاحیت های احتمالا گسترده که پیش از این نیز گروه های مختلف سیاسی بارها نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.

عباسعلی کدخدایی گفته بود: «۸۰ درصد پرونده های اعلام شده از سوی وزارت کشور دارای نقص است.»


اما رییس ستاد انتخابات وزارت کشور در واکنش گفته است: «وزارت کشور تنها نقص نه پرونده را اعلام کرده است و در جلسه ای که عصر امروز (دوشنبه) با شورای نگهبان خواهیم داشت، این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.»


پایان بررسی هیات های اجرایی


از سوی دیگر، مديركل نظارت و امور استان های شورای نگهبان خبر داد که فعاليت هيأت های اجرایی روز دوشنبه پایان می یابد و کار هیأت های نظارت از روز سه شنبه آغاز می شود.


نصرت ‌الله لطفی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: فرمانداران از روز سه شنبه نتيجه بررسی هيأت های اجرايی را به صورت کتبی به داوطلبان اعلام خواهند کرد.


به گفته وی، داوطلبان نیز از سوم تا ششم بهمن فرصت دارند تا از نتايج بررسی هيأت های اجرايی شكايت كنند.


بر اساس قانون انتخابات جمهوری اسلامی، صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس باید ابتدا در هیأت های اجرایی و سپس در هیأت های نظارت احراز شود.


اعضای هیأت های اجرایی از سوی وزارت کشور و اعضای هیأت های نظارت از سوی شورای نگهبان برگزیده می شوند.


به گفته نصرت‌ الله لطفی، شورای نگهبان از چهاردهم بهمن تا سوم اسفند تصميمات هيأت مركزی را بررسی و پس از آن فهرست نامزدهای نهایی را اعلام خواهد کرد.


رد صلاحيت شدگان از چهارم تا ششم اسفند فرصت دارند تا درخواست بررسی مجدد ارائه کنند.


به گفته ستاد انتخابات وزارت کشور، در مجموع پنج هزار و ۸۰۶ نفر برای شرکت در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند که پنج هزار و ۴۰۱ نفر از آنان مرد و ۴۰۵ نفر زن هستند.


انتخابات آزاد و تردیدها


در حالی که اعتراض ها به احتمال رد صلاحیت های گسترده در انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه دارد، مديركل نظارت و امور استان های شورای نگهبان درباره تردیدهای برخی احزاب نسبت به روند بررسی صلاحيت ها گفته است که «روند بررسی صلاحيت ها هيچ گونه تغييری در شورای نگهبان نداشته است.»


گروه های اصلاح طلب جمهوری اسلامی از ماه ها پيش نسبت به حذف نيروهای خود در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، که روز ۲۴ اسفند سال جاری خورشيدی برگزار خواهد شد، هشدار داده اند.

روز یکشنبه نیز رییس ستاد انتخابات کشور نیز گفته بود: «فرياد زدن ها، تيتر كردن اظهار نظرها و زير سوال بردن رد صلاحيت ها براساس قانون، سوابق تخلفاتی افراد را برطرف نمی كند.»


سردار افشار در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، با اشاره به اینکه «وزارت كشور نقشی در روند بررسی صلاحيت ها توسط هيأت های اجرايی ندارد»، نتيجه اظهار نگرانی ها را «برهم زدن فضای سالم انتخابات و مأيوس كردن مردم» عنوان کرده بود.


معاون سياسی وزير كشور اين اظهار نظرها را «شايعه» خوانده بود كه «هيچ مدرک، دليل و شاهدی برای اثبات آن وجود ندارد.»


اما آنچه در مصاحبه سردار افشار «اظهار نگرانی» خوانده شده، ماه هاست از سوی احزاب و سازمان های مختلف تکرار شده است.


گروه های اصلاح طلب جمهوری اسلامی نیز از ماه ها پيش نسبت به حذف نيروهای خود در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، که روز ۲۴ اسفند سال جاری خورشيدی برگزار خواهد شد، هشدار داده اند.


اشاره اين گروه ها به رد صلاحيت بيش از دو هزار نفر در جريان انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان است.


بر اساس قانون انتخابات جمهوری اسلامی «ابراز وفاداری به قانون اساسی» و «اصل ولايت مطلقه فقيه» از شرایط اصلی «احراز صلاحیت» دواطلبان است.


ناظرن سیاسی می گویند که شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات با استفاده از همین قانون تاکنون توانسته است بسیاری از داوطلبان مستقل را «رد صلاحیت» کند.


پیشتر احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، گفته بود که در انتخابات اصل بر برائت نیست و اصل بر احراز صلاحيت نامزدهاست.


منتقدان نظارت استصوابی اين اظهارات آقای جنتی را دليلی بر رد صلاحيت های گسترده در انتخابات آتی مجلس ارزيابی کردند.


XS
SM
MD
LG