لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۰

«دامنه تفسير امنيت ملی در دادگاه ها وسیع شده است»


شیرین عبادی، حقوق دان و برنده جایزه صلح نوبل، می گوید شیوه دادگاه های ایران درباره «جرم امنیتی» درست نيست.
شیرین عبادی، حقوق دان و برنده جایزه صلح نوبل، می گوید شیوه دادگاه های ایران درباره «جرم امنیتی» درست نيست.

در پی انتشار گزارش ۵۱ صفحه ای دیده بان حقوق بشر در باره «وسیع تر شدن سرکوب فعالان مستقل در جمهوری اسلامی»، شیرین عبادی می گوید در محاكم امنيتی ايران، استقلال رأی از قاضی گرفته شده است.


سازمان دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه، ۱۷ دی، با انتشار گزارشی اعلام کرده بود: «حکومت ایران با اتکا به قوانین امنیتی متعدد تقریبا هر نوع ابراز عقیده علنی را سرکوب می کند.»


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر در تهران، در گفت وگو با رادیو فردا دیدگاه خود را در این زمینه بیان کرده است:


رادیو فردا: تا چه حد وضع موجود در ایران تابع قوانين، به گفته اين پژوهش، «مبهم امنيتی» است؟


شیرین عبادی: متاسفانه به نظر می رسد در محاكم امنيتی ايران استقلال رأی از قاضی گرفته شده است؛ يا قضاتی هستند كه به ميل خود، استقلال رأی شان را از دست داده اند.


قوانين نمی توانند همه مسایل را پوشش دهند. گاهی اوقات ممكن است در قوانين بسياری از كشورها جرم امنيتی مبهم نوشته شود، ولی روش دادگاه های ايران در اين زمينه درست نيست.


در پژوهش تازه سازمان ديده بان حقوق بشر گفته شده است كه وجود قوانين مبهم امنيتی سایر قوانین را، از جمله قانون اساسی و قانون آيين دادرسی و حتی قانون حقوق شهروندی را، كه باید حامی حقوق بازداشت شدگان باشد، تحت الشعاع قرار داده است.


شیرین عبادی: متاسفانه در برخی موارد اين حقوق رعايت نمی شود و گاه می تواند به نتايج هولناكی هم منجر شود؛ مانند قتل مشكوک دكتر زهرا بنی يعقوب كه در بازداشتگاه به طرز مشكوكی فوت كرد؛ يا خانم زهرا كاظمی؛ يا حوادث ديگر...


اين پژوهش می گوید كه وضعيت حقوق بشر در دو سال گذشته و با روی كار آمدن دولت آقای احمدی نژاد رو به وخامت بيشتری گذاشته و دولت تلاش فعالان جامعه مدنی را محدودتر كرده و شمار بازداشت شدگان افزایشی روزافزون یافته است. همچنين این گزارش تاكيد می کند که حساسیت دولت به ارتباط افراد با نهادها، اشخاص و منابع مالی خارجی، به وضعيت كنونی دامن زده است.


سركوب ديگرانديشان، بازداشت نويسندگان و روزنامه نگاران و بستن روزنامه ها در اين دوران، به علت گسترش دامنه تفسير امنيت ملی در دادگاه ها، بيشتر شده است . از سوی ديگر بايد متوجه باشيم كسانی كه به زندان محكوم می شوند يا كساني كه در بازداشتگاه ها از حقوق قانونی خود محروم می شوند، اين اقدامات توسط قوه قضاييه صورت می گيرد. ضمن اينكه من تمام تقصير را هم متوجه قوه قضاییه نمی دانم.


خانم عبادی! نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر در سراسر دنيا گزارش های متعددی در باره وضعيت حقوق بشر در كشورهای مختلف منتشر می كنند. اين گزارش ۵۰ صفحه ای در شرايط كنونی بيانگر چيست؟


همين سازمان ديده بان حقوق بشر گزارش مفصلی مبنی بر نقض حقوق بشر در آمريكا دارد. بنابراين ما نبايد تصور كنيم اگر گزارشی عليه ايران صادر شده، از روی غرض ورزی است. متأسفانه موارد نقض حقوق بشر در ايران آن چنان بالا بوده است كه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر گذشته قطعنامه ای صادر كرد و ايران را به دليل نقض حقوق بشر محكوم كرد. اين برای كارنامه سياسی كشوری كه مدعی اجرای احكام اسلام در جامعه است به هيچ عنوان پسنديده نيست.


XS
SM
MD
LG