لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

«ایران هر نوع ابراز عقیده ای را سرکوب می کند»


گزارش دیده بان حقوق بشر ۵۱ صفحه بوده و با عنوان «می توانید هر کسی را به هر دلیلی بازداشت کنید» منتشر شده است.
گزارش دیده بان حقوق بشر ۵۱ صفحه بوده و با عنوان «می توانید هر کسی را به هر دلیلی بازداشت کنید» منتشر شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه، ۱۷ دی، با انتشار گزارشی اعلام کرد «حکومت ایران با اتکا به قوانین امنیتی متعدد تقریبا هر نوع ابراز عقیده علنی را سرکوب می کند.»


بر اساس گزارش این سازمان، جمهوری اسلامی با استفاده از این قوانین «افراد بازداشت شده را بدون اتهام و دسترسی به وکیل مشمول حبس های انفرادی و طولانی مدت می کند.»


برای خواندن متن کامل گزارش سازمان ديده بان حقوق بشر در باره ايران کليک کنيد


این گزارش ۵۱ صفحه ای، که با عنوان «می توانید هر کسی را به هر دلیلی بازداشت کنید» و با عنوان دوم «ایران سرکوب فعالان مستقل را وسیع تر می کند» منتشر شده است، به بررسی افزایش بازداشت افراد و فعالیت هایی می پردازد که طی دو سال گذشته تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.


به گزارش سایت این سازمان، سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، می گوید: قوانین متعددی در ایران هستند که به حکومت امکان می دهد تا هر نوع فعالیت مسالمت آمیزی را که از نگاه آنها منتقد سیاست هایشان است سرکوب کنند.


  • جمهوری اسلامی از نگرانی های امنیتی به عنوان بهانه ای برای «بازداشت و محروم کردن فعالان مختلف جامعه مدنی از حق دادرسی مدنی» بهره برداری می کند.
دیده بان حقوق بشر

به گفته خانم ویتسون، «مسئولین می توانند حقوق اولیه مردم را پایمال کنند و همچنان ادعا نمایند که اقدامات شان قانونی است.»


شواهد «سرکوب فعالان مدنی»


در گزارش «می توانید هر کسی را به هر دلیلی بازداشت کنید» موارد متعددی ذکر شده است که دیده بان حقوق بشر می گوید از بازداشت شدگان و شاهدان عینی «و نیز تحلیل دقیق قوانین امنیتی ایران» به دست آورده است.


گزارش می افزاید: جمهوری اسلامی از نگرانی های امنیتی به عنوان بهانه ای برای «بازداشت و محروم کردن فعالان مختلف جامعه مدنی از حق دادرسی مدنی» بهره برداری می کند.


فعالان حقوق زنان، که خواستار تغییر قوانین تبعیض آمیز جنسیتی ایران هستند، دانشجویان، کارگران، روزنامه نگاران و پژوهشگران برخی از این افراد معرفی شده اند که «عده ای از آنها هیچ سابقه فعالیت سیاسی ندارند.»


در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین آمده است: از تیرماه سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران رسید، «مقام های حکومتی به طور فزاینده ای از دلایل امنیتی برای آزار و اذیت افراد مستقل استفاده کرده اند.»


در بخش های بعدی گزارش دیده بان حقوق بشر به گفته های کسانی که مدتی را در بازداشت به سر برده اند استناد شده است.


این افراد در گفت و گو با دیده بان حقوق بشر گفته اند که هنگام بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین مورد آزارهای روانی و جسمی قرار گرفته اند.


یکی از این بازداشت شدگان سابق گفته است: «آنها با رکیک ترین الفاظ به ما و خانواده هایمان توهین می کردند؛ ما را تهدید به ضرب و شتم می کردند؛ می گفتند ما را به سلول مجرمان خطرناکی مثل اعضای القاعده می اندازند. در باره عزیزانمان به ما اخبار دروغ می دادند و برای ترساندنمان مدارک جعلی می آوردند.»


یکی دیگر از این افراد به دیده بان حقوق بشر توضیح داده است که مسئولان زندان چگونه به قوانین مربوط به رفتار با زندانیان بی اعتنا بوده اند و چطور از حبس های انفرادی نامحدود به عنوان شکلی از تنبیه استفاده می کرده اند.


در پایان این گزارش ۵۱ صفحه ای، دیده بان حقوق بشر از حکومت ایران خواسته است قوانین مبهم امنیتی و نیز سایر قوانینی که به دولت اجازه می دهد با نقض قوانین بین المللی، افراد را به خاطر استفاده از حقوق آزادی بیان، تجمع و تشکل به طور خودسرانه سرکوب و یا تنبیه کند، لغو یا اصلاح کند.


دیده بان حقوق بشر همچنین از حکومت ایران خواسته است با بازداشت شدگان مطابق معیارهای بین المللی رفتار کند و بند ۲۰۹ زندان اوین را زیر نظر سازمان زندان ها قرار دهد یا آن را تعطیل کند.


XS
SM
MD
LG