لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

۱۲ گروه تروريستی در ترکيه فعاليت دارند


گفته می شود که هدف عمده گروه های تروریستی تغيير نظام سکولار ترکيه به يک نظام اسلامی از طريق خشونت آميز است.
گفته می شود که هدف عمده گروه های تروریستی تغيير نظام سکولار ترکيه به يک نظام اسلامی از طريق خشونت آميز است.

پليس و سازمان امنيت ملی ترکيه در گزارشی اعلام کرده اند که ۱۲ گروه زير زمينی تروريستی در ترکيه فعاليت دارند.


در اين گزارش، که بخش هايی از آن در رسانه های ترکيه و از جمله خبرگزاری نيمه رسمی آناتولی منتشر شده، آمده است: اين ۱۲ گروه شامل چهار گروه چپ راديکال، سه سازمان جدايی طلب کرد و پنج گروه اسلامی و بنيادگرا هستند.


پليس ترکيه گفته است که در اين باره تحقيقاتی را از ۸۲۶ عضو دستگير شده احزاب چپ راديکال، ۲۶۲ عضو دستگير شده پ کا کا و ۲۰۰ عضو دستگير شده گروه های اسلامی انجام داده است.


اين ۱۲ گروه شامل چهار گروه چپ راديکال، سه سازمان جدايی طلب کرد و پنج گروه اسلامی و بنيادگرا هستند.

در اين ميان گروه های حزب الله ترکيه، حزب «دولت خلافتی»، جبهه اسلامی شرق بزرگ، حزب توحيد و سلام يا ارتش قدس و شاخه القاعده ترکيه، گروه هايی هستند که عمدتا در نواحی مرکزی ترکيه فعال هستند و هدف شان تغيير نظام سکولار ترکيه به يک نظام اسلامی از طريق خشونت آميز است.


با اين حال دولت ترکيه بيش از همه نيروی خود را برای سرکوب گروه های استقلال طلب کرد، همچون حزب کارگران کردستان (پ کا کا)، حزب دمکرات کردستان ترکيه و حزب انقلاب کردستان، متمرکز کرده است.


بنا بر گزارش سازمان امنيت ملی ترکيه، همين تمرکز سبب شده است تا گروه های بنيادگرای اسلامی، به آرامی در حال توسعه هستند و در صورتی که اين گروه ها سرکوب نشوند، در دهه آينده به مهم ترين خطری تبديل خواهند شد که می توانند موجوديت جمهوری لاييک ترکيه را تهديد کنند.


در اين گزارش همچنين آمده است که گروه های چپ راديکال، همانند حزب مائوئيست کمونيست، حزب کمونيست ترکيه، حزب مارکسيست - لنينيست و حزب انقلابی مردم، نسبت به سال های گذشته هواداران کمتری دارند.


XS
SM
MD
LG