لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

تعهد وزیر دفاع آمریکا به مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی


چاک هیگل به خاطر مواضع خود در رابطه با ایران با انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان مواجه بود.
چاک هیگل به خاطر مواضع خود در رابطه با ایران با انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان مواجه بود.
نشریه اقتصادی بلومبرگ روز دوشنبه، ۴ اسفند، نوشت که چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، به کنگره این کشور تعهد داده است که «قاطعانه در برابر نفوذ بدخواهانه ایران می‌ایستد».

بر اساس این گزارش، آقای هیگل این ادعا را در پاسخ‌های مکتوب خود به کمیته نیروهای مسلح سنا آمریکا پس از جلسه بررسی صلاحیت خود در ماه ژانویه مطرح کرده، اما این اظهار نظر تاکنون منتشر نشده بود.

او در این پاسخ تاکید می‌کند که «برنامه‌ریزی‌های خطیر و محتمل» پنتاگون مکمل سیاست‌های دولت باراک اوباما در استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران «با هدف بازداشتن آن از دستیابی به سلاح هسته‌ای» خواهد بود.

چاک هیگل در حالی به پست وزارت دفاع ایالات متحده دست یافت که منتقدان جمهوری‌خواهش او را هدف انتقادهای شدیدی قرار داده بودند.

با این حال او توانست هفته گذشته با ۵۸ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف سناتورهای آمریکایی به دولت باراک اوباما راه یابد که آرای نزدیک موافقان و مخالفان حکایت از دشواری چنین کاری داشت.

بلومبرگ می‌نویسد که پاسخ‌های چاک هیگل به پرسش‌های سناتورهای کمیته نیروهای مسلح سنا، لحن محکم‌تری درباره ایران داشت و در آن از ضرورت مقابله با فعالیت‌های این کشور سخن به میان آمده بود.

هیگل نوشته است: «فعالیت‌های ایران بدخواهانه است و با هدف بی‌ثبات کردن [منطقه] انجام می‌شود.»

او همچنین تاکید می‌کند که پنتاگون در جریان تلاش‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی برای بازداشتن «نمایندگان ایران و گروه‌های تروریستی مرتبط با آن» نقش دارد و سعی می‌کند «با نفوذ در منطقه مانع فعالیت‌های بدخواهانه» ایران شود.

آقای هیگل در بخشی دیگر از پاسخ خود می‌نویسد که «اگر رئیس جمهور تشخیص دهد»، اقدامات ایالات متحده علیه ایران می‌تواند شامل عملیات‌های هجومی سایبری باشد.

ایران دو کشور ایالات متحده و اسرائیل را مسئول ویروس کامپیوتری استاکس‌نت می‌داند که در سال ۲۰۱۰ سانتریفیوژهای تاسیسات نطنز را از کار انداخت.

قانون‌گذاران ایالات متحده، دولت اوباما را برای رسانه‌ای شدن خبری که از دستور او برای انجام این حمله سایبری پرده برمی‌دارد، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اکنون اما چاک هیگل دورنمای وسیع‌تری برای انجام حملات سایبری ترسیم می‌کند و می‌نویسد که «من اطمینان می‌دهم» که پنتاگون برای کاخ سفید «گزینه‌های نظامی گسترده‌ای» فراهم می‌آورد.

این در حالی است که چاک هیگل در جلسه بررسی صلاحیت خود در سنا با پرسش‌هایی درباره رای او در مخالفت با قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب ایران در فهرست گروه‌های تروریستی مواجه شده بود.

جمهوری‌خواهان همچنین او را به خاطر عدم امضای یکی از نامه‌های کنگره به اتحادیه اروپا که در آن گروه حزب‌الله به عنوان سازمانی تروریستی معرفی می‌شود، سرزنش می‌کنند.

مجموعه این مسائل باعث شد سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ماه ژانویه نسبت به نامزدی چاک هیگل برای پست وزیر دفاع ایالات متحده ابراز خوش‌بینی کند و آن را نشان‌دهنده گرایش دولت آمریکا به صلح بداند.
XS
SM
MD
LG