لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

محکومیت سه درویش گنابادی به تبعید مادام‌العمر


حمیدرضا آرایش، محمدعلی شمشیرزن و کاظم دهقان
حمیدرضا آرایش، محمدعلی شمشیرزن و کاظم دهقان
وب‌سایت «مجذوبان نور» که اخبار دراویش گنابادی را بازتاب می‌دهد روز جمعه، ۱۲ مهر، از تبعید مادام‌العمر سه نفر از دراویش شهر کوار در استان فارس خبر داد.

بر اساس این گزارش، شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز آقایان کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش و محمدعلی شمشیرزن را مجرم تشخیص داده و به تبعید مادام‌العمر آنها به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بندرعباس حکم داده است.

اتهام این سه درویش «محاربه، فساد فی‌الارض، عضویت در گروه‌های غیرقانونی و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور» عنوان شده است، در حالی که از گزارش وب‌سایت مجذوبان نور چنین برمی‌آید ماجرا به درگیری‌های دو سال قبل در شهرستان کوار برمی‌گردد که در جریان آن یک نفر از دراویش به قتل رسید.

اما مجذوبان نور آن واقعه را به «گروه‌های بسیجی» نسبت می‌دهد که علیه دراویش شهر کوار دست به تظاهرات زده بودند و می‌نویسد که پس از آن «فشار بر دروایش منطقه با بازداشت و محکومیت ده‌ها تن از دراویش به اتهامات محاربه، فساد فی‌الارض و تشکیل گروه ضدامنیتی ادامه یافت».

تیرماه امسال نیز چهار درویش گنابادی دیگر از شهرستان کوار در دادگاه انقلاب شیراز محاکمه شدند که اتهامات آنها نیز «تشکیل گروه تروریستی علیه نظام، شرکت در تجمعات به قصد براندازی، محاربه با خدا و حمل سلاح غیرمجاز» عنوان شده بود.

محاکمات دراویش گنابادی و احکام زندان طولانی‌مدت برای آنان در سال‌های اخیر ابعاد گسترده‌ای داشته است، چنان‌ چه وب‌سایت مجذوبان نور سال گذشته از محاکمه ۱۸۹ نفر از دراویش در طول ۱۰ روز گزارش داد.

همچنین اوایل تابستان سال جاری هفت نفر از این دراویش با احکام سنگین زندان مواجه شدند که کمترین آن هفت سال و بیشترین آن ۱۰ سال و نیم بود.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، تصویر نامطلوبی از شرایط اقلیت‌های مذهبی ایران از جمله دراویش، ارائه داده بود، گرچه جمهوری اسلامی گزارش‌های آقای شهید را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG