لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

رکوردشکنی واردات برنج در کنار کاهش صادرات ایران در سال جاری


اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران، میزان کل صادرات کشور در سال ۱۳۹۲ را حدود ۴۰ میلیارد دلار عنوان کرد که ۵ میلیارد دلار کمتر از اهداف تعیین‌شده از قبل است.

در همین حال گمرک ایران نیز از رکوردشکنی واردات برنج به کشور و افزایش ۶۰ درصدی آن در سال ۱۳۹۲ خبر داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه، ۱۰ اسفند، سخنان آقای عسگراولادی را بازتاب داده است که بیان می‌کند سیاست‌های دولت ایران در شش ماهه نخست سال جاری به همراه تحریم‌ها مانعی برای صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور بوده است.

به گفته او، صادرات کشور از ابتدای سال جاری تا آخر بهمن‌ماه در مجموع ۳۷ میلیارد دلار رقم بوده است که با احتساب روزهای باقی‌مانده در اسفندماه از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

دولت کنونی ایران از نیمه‌ تابستان سال جاری و در شرایطی شکل گرفت که تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران باعث کاهش کم‌سابقه صادرات نفت کشور شده بود، چنان‌ چه خبرگزاری رویترز در همان زمان گزارش داد که فروش نفت ایران به کشورهای خارجی در ماه مه، اردیبهشت و خرداد، ۱۳۹۲ به کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه رسید.

اما در ماه‌های اخیر به دنبال توافق‌نامه موقت هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی و کاهش تحریم‌های بین‌المللی، صادرات نفت ایران به‌ویژه به کشورهای چین و هند که مهم‌ترین خریداران آسیایی نفت ایران هستند، بار دیگر افزایش یافت.

به گفته اسدالله عسگراولادی، میزان صادرات نفتی ایران در سال جاری ۲۱ میلیارد دلار بوده است که همراه با ۱۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی مجموع درآمدهای ایران در در طول ۱۱ ماه اخیر را به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند، در حالی که قرار بود درآمدهای صادراتی در سال ۱۳۹۲ از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کند.

پیش از این گمرک ایران اعلام کرده بود که صادرات غیرنفتی ایران پس از کاهش چشمگیری که در ۷ ماه نخست سال جاری داشت، از آبان‌ماه شروع به افزایش کرده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد که مهم‌ترین مشتریان صادرات ایران در سال جاری کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده‌اند.

رکوردشکنی واردات برنج

اما گمرک ایران آمار جدیدی از واردات برنج به کشور منتشر کرده است که حکایت از افزایش بی‌سابقه و تاریخی آن دارد.

این آمار بیان می‌کند که ایران از ابتدای سال جاری تا آخر بهمن‌ماه، یک میلیون و ۷۷۶ هزار تن برنج وارد کرده که این میزان گویای رشد ۶۰ درصدی واردات برنج به کشور است.

ارزش این میزان برنج دو میلیارد و ۹۳ میلیون دلار عنوان شده که به نسبت سال گذشته حدود ۸۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این میان هند با سهمی حدود ۶۸ درصدی عمده‌ترین فروشنده نفت به ایران بوده است و پس از آن نیز کشورهای پاکستان و امارات متحده عربی با سهمی کمتر از ۹ درصد قرار گرفته‌اند.

گمرک ایران هفته گذشته میزان کل واردات به کشور از ابتدای سال جاری تا اسفندماه را ۴۳ میلیارد دلار عنوان کرده بود که از این میزان بیش از سه میلیارد دلار به واردات برنج و گندم اختصاص یافته است.
XS
SM
MD
LG