لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

حمله رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی به حسن روحانی


علی باقری، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، می‌گوید که «روحیه سازش» حسن روحانی باعث شده است تا برخی کشورها ایران را به جنگ تهدید کنند
علی باقری، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، می‌گوید که «روحیه سازش» حسن روحانی باعث شده است تا برخی کشورها ایران را به جنگ تهدید کنند
علی باقری، رئیس ستاد سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، می‌گوید که توافق‌نامه هسته‌ای سعدآباد، پاریس و بروکسل میان ایران و غرب که در دوران مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت، مانند اهدای استان‌های کشور به صدام حسین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای باقری با اشاره به سومین مناظره نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و سخنان حسن روحانی، نامزد میانه‌رو انتخابات، در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران او را به «سازش‌کاری» با غرب متهم کرد و گفت که این روحیه «سازش به آنها جرات داد تا ایران را به جنگ تهدید کنند».

حسن روحانی در مناظره روز جمعه با دیگر نامزدهای انتخابات در دفاع از عملکرد خود در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت که تلاش‌های او در اوایل دهه ۱۳۸۰ و مذاکراتش با غرب درباره پرونده هسته‌ای ایران موجب شد که خطر جنگ از ایران دور شود.

اما علی باقری که همراه سعید جلیلی از مسئولان کنونی برنامه هسته‌ای ایران و عضو گروه مذاکره‌‌کننده با قدرت‌های جهانی است، صحت سخنان آقای روحانی را زیر سوال می‌برد و می‌گوید که باید دید «آیا اصلا مسئله جنگ وجود داشته است یا نه».

او گفت: «فرض کنیم که این اتفاق [جنگ] قرار بود بیفتد. شما مثل این عمل کردید که در جنگ ایران و عراق یکی گفته باشد می‌خواهد جنگ شود و من تدبیر کردم سه استان را به صدام دادم و جنگ نشد و در توافق‌نامه بعدی هم سه استان دیگر را دادم. این‌ گونه که تمام استان‌های ما از دست می‌رود.»

ایران سال ۱۳۸۲، در نشستی با سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا که در سعدآباد تهران انجام شد، به راه‌حل‌هایی برای مناقشه هسته‌ای دست یافت که بر مبنای آن می‌پذیرفت فعالیت سانتریفیوژهای نیروگاه هسته‌ای نطنز را برای مدت محدودی داوطلبانه تعلیق کند تا این کشورها نیز مانع از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شوند.

این نشست سپس به امضای توافق‌نامه‌هایی در پاریس و بروکسل انجامید، اما در نهایت دولت محمد خاتمی در آخرین روزهای کاری خود سایت هسته‌ای UCF اصفهان را فعال کرد.

اکنون علی باقری خطاب به حسن روحانی که ریاست هیئت ایرانی مذاکره‌کننده با غرب را در آن زمان برعهده داشت می‌گوید: «یکی از سوالات من از شما این است که آیا قائل به حقوق هسته‌ای ایران هستید یا نه و اگر این مسئله را قبول دارید چرا همه فعالیت‌های هسته‌ای کشور را تعطیل کردید؟ پس می‌خواستید فعالیت دوباره تجهیزات هسته‌ای را چه زمانی شروع کنید؟»

سعید جلیلی و علی باقری که سمت معاونت او را برعهده دارد، از زمان دولت اول محمود احمدی‌نژاد پرونده هسته‌ای ایران را در دست دارند و بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم فعالیت‌های هسته‌ای تاکید دارند.

مذاکرات دامنه‌دار این گروه با قدرت‌های جهانی به نتیجه نرسیده، در حالی که غرب تحریم‌های سنگینی را علیه ایران با هدف بازداشتن آن از ادامه فعالیت‌های اتمی تصویب کرده است و این تحریم‌ها هر روز شدت بیشتری می‌یابد.

علی باقری در عین حال حسن روحانی را به انتشار «اسناد طبقه‌بندی شده» نیز متهم کرده است.

او بدون اشاره به چگونگی انتشار این اسناد یا محتویات آن گفت: «آقای روحانی اسناد طبقه‌بندی شده نظام را منتشر کرده که ملک شخصی افراد نیست؛ از کجا این اسناد را آوردید که منتشر کردید؟ از کدام مرجع قانونی اجازه گرفتید که این اسناد را منتشر کردید؟»

معاون سعید جلیلی پیش از این نیز در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران حسن روحانی را هدف حملات شدید خود قرار داده و گفته بود که رویکرد او در قبال مسئله هسته‌ای ایران به منافع و امنیت کشور «صدمه» زده است.
XS
SM
MD
LG