لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

رویترز: ایران واردات بنزین خود را افزایش می‌دهد


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی نوشت که دولت حسن روحانی قصد دارد واردات بنزین را در سال جاری افزایش دهد، تصمیمی که با توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی کشور همراه شده است.

گزارش این خبرگزاری روز پنج‌شنبه، ۷ فروردین، به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت ایران منتشر شده که نخواسته است نامش منتشر شود.

این گزارش اما اشاره‌ای به جزئیات ماجرا، مانند کشور صادرکننده بنزین و میزان بنزینی که ایران قصد واردات آن را دارد نمی‌کند.

پیش از این مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفته بود که ایران در سال ۱۳۹۳ روزانه به میزان ۱۰ تا ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد خواهد کرد.

این خبر چند روزی پس از آن منتشر شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که کارخانجات پتروشیمی کشور دیگر بنزین تولید نمی‌کنند.

به گفته آقای زنگنه، بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده و خارج از استاندارد است و به همین خاطر در دولت توافق شده است که بنزین مورد نیاز را «وارد کنیم».

ایران به دنبال تحریم‌های بین‌المللی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به تولید گسترده بنزین در پتروشیمی‌ها روی آورد که این مسئله با انتقاد شدید کارشناسانی مواجه شد که اعتقاد داشتند چنین بنزینی استاندارد نیست و به آلودگی هوا و امراض کشنده‌ای مانند سرطان منجر می‌شود.

اما مسئولان آن زمان دولت، به تکذیب ماجرا روی آوردند و از کیفیت بنزین تولید پتروشیمی‌ها دفاع کردند.

اکنون اما توافق‌نامه موقت هسته‌ای ژنو این امکان را برای ایران فراهم می‌آورد که واردات بنزین خود را افزایش دهد، به‌ویژه که با توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، تامین نیازهای داخلی دشوار می‌نماید.

پتروشیمی‌های ایران در این مدت به‌ طور متوسط سالانه حدود چهار میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین و گازوئیل تولید کرده‌اند.

ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که مصرف بنزین در آن بسیار بالاست، به‌ طوری که با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی این میزان به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید.
XS
SM
MD
LG