لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۸

واکنش ایران و اسرائیل به گزارش جدید آژانس درباره برنامه اتمی تهران


ایران در واکنش به گزارش ماه فوریه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تاسیسات هسته‌ای کشور، این گزارش را مثبت خواند و آن را نشانه‌ای از عدم انحراف برنامه هسته‌ای خود به سوی اهداف نظامی دانست.

اما اسرائیل با اتخاذ موضعی همسو با ایالات متحده آمریکا اقدام ایران در «نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز» را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، چهارم اسفند، با اشاره به گزارش اخیر آژانس گفت: «پیام اصلی این گزارش پس از ده سال بازرسی از تاسیسات، مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران، انحراف نداشتن این فعالیت‌ها و تاسیسات به سمت اهداف نظامی است.»

آقای سلطانیه افزود: «همچنین آژانس در این گزارش تاکید دارد که غنی‌سازی در ایران بدون هیچ مشکلی و با نظارت کامل آژانس ادامه دارد.»

این در حالی است که خبرگزاری های خارجی از جمله رویترز روز پنج‎شنبه بخش‌هایی از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کردند که حاکی از نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌ در تاسیسات هسته‌ای نطنز است؛ اقدامی که می‌تواند سرعت غنی‌سازی اورانیوم را در ایران افزایش دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، ایران ۱۸۰ سانتریفوژ معروف به «آی‌آر – ۲ ام» در این تاسیسات نصب کرده و تبدیل اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا به سوخت هسته‌ای را از سر گرفته است.

رسانه‌های خبری همچنین نوشتند، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده که ایران «فعالیت‌های گسترده‌ای» در پایگاه نظامی پارچین در حاشیه تهران داشته است، جایی که آژانس احتمال می‌دهد در آن تحقیقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی صورت گرفته باشد.

این گزارش واکنش منفی ایالات متحده را در پی داشت و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اقدام ایران را «تحریک‌آمیز» خواند.

خانم نولاند همچنین نصب سانتریفوژهای جدید را «ادامه نقض تعهدات ایران در مقابل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» دانست.

با این حال ایران تحلیل دیگری از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد و آن را به سود خود می‌داند.

علی‌اصغر سلطانیه گفت گزارش آژانس نشان می‌دهد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم «با هدف استفاده برای سوخت رآکتور تهران با موفقیت‌ ادامه دارد».

او افزود: «این نشان‌دهنده استفاده صلح‌آمیز از غنی‌سازی از جمله برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران و نیز تامین رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز بیمارستان‌هاست.»

غرب اما می‌گوید که ایران قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

آقای سلطانیه در نهایت ضمن تاکید بر ادامه گفت‌وگوها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به این نهاد هشدار داد که برای موفقیت‌آمیز بودن فرایند گفت‌وگوها از «جنجال سیاسی و تبلیغاتی» دوری کند.

واکنش اسرائیل به گزارش آژانس

اما بر خلاف ایران که به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوشبین است، اسرائیل این گزارش را نگران‌کننده و گویای درست بودن ادعاهای آن مبنی بر حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای دانسته است.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه، سوم اسفند، اقدام ایران در نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز را «بسیار خطرناک» خواند و گفت، ایران امروز بیش از همیشه به اورانیوم غنی‌شده لازم برای تولید یک بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

او اضافه کرد، این مسئله نشان می‌دهد که ایران به سرعت به «خط قرمز» نزدیک می‌شود.

آقای نتانیاهو سپتامبر سال گذشته میلادی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با در دست گرفتن طرحی از یک بمب به برنامه اتمی ایران پرداخت و از جامعه جهانی خواست که خط قرمز روشنی ترسیم کند تا تهران به آستانه ساخت بمب هسته‌ای نرسد.
XS
SM
MD
LG