لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

مجاهدین خلق مدعی وجود یک «پایگاه هسته‌ای مخفی» در نزدیکی دماوند شد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
سازمان مجاهدین خلق روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیر، ادعا کرد به مستنداتی مبنی بر وجود یک پایگاه هسته‌ای مخفی در نزدیکی شهر دماوند، ۷۰ کیلومتری تهران، دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، این گروه مخالف حکومت ایران می‌گوید که پایگاه یاد شده از سال ۲۰۰۶ وجود داشته اما در تونل‌هایی که داخل کوه حفر شده‌اند، پنهان مانده و به تازگی نیز چهار انبار خارجی آن تکمیل شده است.

سازمان مجاهدین خلق همچنین مدعی شده که حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب و مسئول سابق مذاکرات هسته‌ای ایران، «نقشی کلیدی» در این برنامه داشته است.

این گروه که اوایل دهه ۱۳۴۰ در مخالفت با حکومت شاهنشاهی ایران تاسیس شد، برای سال‌ها در ایالات متحده به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شد تا آن که سال گذشته وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم به حذف آن از فهرست گروه‌های تروریستی گرفت.

با این حال مجاهدین خلق همان زمان هم که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داشت، تلاش می‌کرد تا اطلاعاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند، چنانکه اوایل دهه ۱۳۸۰ مستنداتی را در ارتباط با سایت هسته‌ای نطنز ارائه داد که مورد توجه کشورهای غربی واقع شد.

اکنون نیز این گروه مدعی شده که به مستندات جدیدی درباره فعالیت‌های پنهان هسته‌ای ایران دست یافته است.

در همین زمینه شورای ملی مقاومت ایران که سازمان مجاهدین خلق نیز عضو آن است، اطلاعیه‌ای صادر کرده که می‌گوید اطلاعات مربوط به پایگاه مخفی هسته‌ای ایران را «۵۰ منبع اطلاعاتی که در بخش‌های مختلف حکومت ایران هستند» در طول یک سال گذشته در اختیار سازمان مجاهدین گذاشته‌اند.

این اطلاعیه می‌افزاید: «اسم رمز این پروژه معدن شرق یا پروژه کوثر است و پایگاه نیز در تونل‌هایی زیر کوهی اطراف شهر دماوند پنهان است.»

شورای ملی مقاومت ایران همچنین ادعا کرده است که محسن فخری‌زاده، از اعضای ارشد سپاه پاسداران، مدیریت شرکتی را بر عهده دارد که مسئول رسیدگی به این پروژه هسته‌ای است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این تلاش کرده که با آقای فخری‌زاده درباره برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کند، اما این تلاش‌ها تاکنون ناکام مانده است.

از محسن فخری‌زاده به عنوان «مرد مرموز برنامه اتمی ایران» یاد می‌شود که چندی پیش مجله فارین پالیسی نام او را در فهرست ۵۰۰ شخصیت قدرتمند جهان قرار داد.

در ادامه اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران آمده است که این پروژه شامل ساخت ۳۰ تونل و ۳۰ انبار می‌شود.

این اطلاعیه سپس می‌گوید که اسناد کشف شده نشان می‌دهد روحانیون حاکم بر ایران به‌هیچ وجه قصد توقف «برنامه ساخت سلاح هسته‌ای» را ندارند.

شورای ملی مقاومت ایران در نهایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که از این پایگاه مخفی بازدید کند.

سازمان مجاهدین خلق از ابتدای دهه هشتاد بارها مدعی کشف پایگاه‌های مخفی هسته‌ای در ایران شده است ولی به جز مورد نطنز، در بقیه موارد ادعاهای آنها ثابت نشده است.
XS
SM
MD
LG