لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۵

رئیس دانشگاه علامه اجرای حکم وزیر احمدی‌نژاد را تکذیب کرد


صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید که اگر کودتایی کرده، کودتا علیه جهل بوده است
صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید که اگر کودتایی کرده، کودتا علیه جهل بوده است
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گزارش‌های اخیر درباره عضویت «غیرقانونی» و «یک‌شبه» بیش از صد نفر در هیئت‌های علمی این دانشگاه را «جوسازی» و «دروغ» خواند و گفت که تمام عضویت‌ها «بر اساس قانون بوده است».

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز دوشنبه، ۲۸ مرداد، انجام شد، صدرالدین شریعتی اظهار داشت: «برای جذب این افراد بر اساس مبانی حقوقی، مجوز دریافت شده است. پست به آنها اختصاص داده‌اند. کد استخدامی دارند و برای آنها بودجه تعیین شده. مگر می‌شود یک‌شبه این کارها را انجام داد؟»

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز یک‌شنبه این هفته گزارشی منتشر کرد که از عضویت «غیرمتعارف» بیش از ۱۰۰ نفر از «دانشجویان دکترا، مدیران و کارکنان» دانشگاه علامه طباطبایی در هیئت‌های علمی این دانشگاه حکایت داشت، در حالی که «اساتید، دانشجویان و کادر اداری» دانشگاه در «تعطیلات تابستانی» به‌ سر می‌برند.

این گزارش می‌گفت که رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به همین شکل برخی از اساتید را هم بازنشسته کرده است که از جمله آنها می‌توان جواد کاشانی، استاد حقوق و «نامزد بالقوه ریاست این دانشگاه در آینده»، را نام برد.

به دنبال این گزارش، روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز به معرفی دو نفر از این اساتید تازه جذب‌شده در هیئت‌های علمی دانشگاه علامه طباطبایی اقدام کرد که عبارتند از مهرداد بذرپاش، نماینده کنونی مجلس و از چهره‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، و طلوع ملاباشی، دختر معاون دانشجویی کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات در دولت پیشین.

روزنامه شرق از این اساتید به عنوان افرادی «سفارش‌شده» نام می‌برد و به نقل از «یک منبع آگاه» می‌نویسد که کامران دانشجو در آخرین روزهای وزارت خود دستور جذب این افراد در هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی را داد و صدرالدین شریعتی نیز آن را اجرا کرد.

اما اکنون آقای شریعتی این مسئله را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «روند جذب اساتید از سال گذشته آغاز شده که بعد از بررسی گزینش، هیئت مرکزی، جذب وزارت علوم، به این افراد پست اختصاص داده شده است. حال که نوبت ارائه احکام‌شان شده اعلام می‌کنند شریعتی کودتا کرده است. کودتا علیه کی؟ علیه جهل؟ من همیشه علیه جهل کودتا می‌کنم.»

به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، ۶ دانشکده در این دانشگاه تشکیل شده یا خواهد شد که این مسئله مدیریت دانشگاه را ناگزیر از جذب اساتید جدید کرده، چنان‌ چه «شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای گسترش، هیئت امنا، هیئت مرکزی جذب و هیئت مرکزی دانشگاه» هم این مسئله را تصویب کرده‌اند.

آقای شریعتی در نهایت اظهار داشت: «افرادی که این مطالب را بیان می‌کنند چه دشمنی با شخص من، روحانیت من، مبانی اعتقادی من و یا توسعه دانشگاه دارند، نمی‌دانم. این ظلم است. من سرباز نظام هستم. وظیفه‌ام است که توسعه کمی ایجاد کنم. رهبری گفته توسعه کمی و کیفی بدهید. من هم سرباز آقا هستم. خط قرمز من مقام معظم رهبری است.»

دانشگاه علامه طباطبایی در سال‌های اخیر و در دوران ریاست صدرالدین شریعتی با بازنشستگی و اخراج اساتید بسیاری که در شمار منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد قرار داشتند، بارها خبرساز شد.

از جمله این اساتید می‌توان محمد ستاری‌فر رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمد خاتمی و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی را نام برد که صدرالدین شریعتی او را به دست داشتن در ناآرامی‌های روز عاشورا در سال ۱۳۸۸ متهم کرد و پس از آن حکم به بازنشستگی او داد.

مرتضی مردیها، محمود ختایی، بهروز هادی زنوز و حمیدرضا برادران شرکا هم نمونه‌هایی دیگر از این اساتید هستند که البته اقای شریعتی می‌گوید برخی از آنها به خواسته خودشان بازنشسته شده‌اند.

بذرپاش تکذیب می‌کند

در همین حال مهرداد بذرپاش نیز با انتشار جوابیه‌ای در خبرگزاری فارس، گزارش روزنامه شرق درباره عضویت او در هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی را تکذیب کرد.

آقای بذرپاش در این جوابیه می‌نویسد که اگرچه عضویتش در هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی «قانونی» بوده، اما او «به دلایل شخصی مخالفت خود را به رئیس دانشگاه، رئیس دانشکده، معاون دانشکده و برخی از اعضای هیئت علمی» اعلام کرده و خواسته است که چنین حکمی صادر نشود.

او گزارش روزنامه شرق را «سوگیری سیاسی» و ناشی از رای عدم اعتماد مجلس به جعفر میلی‌منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، دانسته است که از چهره‌های اصلاح‌طلب محسوب می‌شود.

مهرداد بذرپاش از مشاوران محمود احمدی‌نژاد بود که در زمان ریاست او بر دولت توانست به سمت مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا دست پیدا کند. او دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی در دانشگاه علامه طباطبایی است.
XS
SM
MD
LG