لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

تاسف ایران از تصویب قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که این قطعنامه به دور از واقعیت است و با اهداف سیاسی نوشته شده است.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که این قطعنامه به دور از واقعیت است و با اهداف سیاسی نوشته شده است.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تصویب قطعنامه‌ اخیر سازمان ملل متحد که نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کند، ابراز تاسف کرد و مفاد قطعنامه را دور از واقعیت خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۸ آذر، در انتقاد از قطعنامه حقوق بشری علیه تهران گفت، این قطعنامه «مملو از موارد خلاف واقعیت» است که هیچ منبعی نیز به جز «سایت‌ها و رسانه‌های مرتبط با بانیان غربی آن و گروه‌های تروریستی بدنام و وابسته» ندارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۷ آذر، با ۸۶ رای موافق در برابر ۳۶ رای مخالف، قطعنامه حقوق بشری در ایران را تصویب کرد.

این قطعنامه نسبت به گسترش روند اعدام در کشور، شکنجه زندانیان و ایجاد محدودیت‌های حکومتی برای آزادی بیان و اندیشه ابراز نگرانی می‌کند و همین‌ طور از تبعیض علیه زنان و نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی سخن می‌گوید.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که این قطعنامه به دور از واقعیت است و با اهداف سیاسی نوشته شده است.

به گفته خانم افخم، کشورهای غربی با «استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر» علیه کشورهای مستقل اقدام می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران این قبیل «بازی‌های منفعت‌طلبانه» را رد می‌کند «و از این‌ که سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد دستاویز سیاست‌بازی قرار می‌گیرد، به شدت متاسف است».

آخرین قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل متحد علیه ایران نگاهی نیز به وضعیت کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر دارد و از وعده‌های حسن روحانی در رابطه با بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور و حذف تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی استقبال می‌کند، اما در عین حال از دولت آقای روحانی می‌خواهد که «گام‌های ملموسی» در جهت اجرای این تعهدات بردارد.

اما مرضیه افخم می‌گوید که «جمهوری اسلامی ایران بر اساس شرع مقدس اسلام و همچنین اصول مندرج در قانون اساسی کشور، در جهت حمایت از حقوق آحاد شهروندان خود ثابت قدم است».

به گفته او، آن‌ چه در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران گفته می‌شود، «اغراق و سیاه‌نمایی» است، در حالی که «کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر در سابقه تاریخی و امروزه خود موارد سیستماتیک و وحشتناک نقض حقوق بشر را دارند».

این مقام وزارت امور خارجه ایران در نهایت گفت: «موضوع حقوق بشر نباید صحنه تقابل کشورها و فرهنگ های مختلف شود، بلکه این مسئله می‌تواند با گفت‌وگو و اصل احترام متقابل که حقوق بشر بر آن مبتنی است، زمینه‌ساز همکاری ملت‌ها و انتقال تجارب برای ارتقای کرامت انسانی شود.»

ایران «یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران» محسوب می‌شود، در عین حال که عده بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی و مدافعان حقوق بشر در این کشور زندانی هستند.
XS
SM
MD
LG