لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

آمریکا خواستار آزادی فوری شهروند خود از زندان کره شمالی شد


کنت بائه، شهروند آمریکایی کره‌ای تبار نوامبر ۲۰۱۲ در کره شمالی بازداشت شد
کنت بائه، شهروند آمریکایی کره‌ای تبار نوامبر ۲۰۱۲ در کره شمالی بازداشت شد
ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ضمن اعتراض به روند محاکمه کنت بی، شهروند آمریکایی که در کره شمالی بازداشت شده است، خواستار آزادی فوری او شد.

آقای بی، شهروند آمریکایی کره‌ای‌تبار، به اتهام «اقدام به اعمال خصمانه» علیه کره شمالی به ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده، اما مقامات آمریکا می‌گویند که در جریان محاکمه او تشریفات قانونی طی نشده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به این حکم اظهار داشت: «برای ما هیچ چیزی در مقایسه با امنیت شهروندان ایالات متحده از اولویت برخوردار نیست... و از آنها [مقامات کره شمالی] می‌خواهیم که او [کنت بی] را مورد عفو قرار داده و بلافاصله آزاد کنند.»

به گفته آقای ونترل، روند محاکمه کنت بی از شفافیت برخوردار نبوده است و نمایندگان سوئد نیز که در غیاب فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا در کره شمالی، وکالت آقای بی را برعهده داشتند، نتوانستند در دادگاه حضور یابند.

او افزود که همچنان منتظر است نمایندگان سوئد آنها را در جریان جزئیات بیشتری از ماجرا قرار بدهند.

گاردین نوشته است که حکم سنگین علیه کنت بی این باور را به وجود آورده که کره شمالی می‌خواهد آمریکا را وادار به اعطای امتیازاتی کند، و این که ممکن است، آمریکا نماینده ارشد خود را برای مذاکره به پیونگ‌یانگ بفرستد.

اما اکنون پاتریک ونترل می‌گوید مذاکره با کره شمالی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که این کشور به حکم سازمان ملل متحد در رابطه با نظارت بر سلاح‌های آن گردن بنهد و در آن صورت، مذاکرات شامل موضوعات گسترده‌تری خواهد شد.

در همین حال جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز تاکید کرد که برای کره شمالی فرصت مذاکره با آمریکا وجود دارد، اما همه چیز بستگی به آن دارد که پیونگ‌یانگ نشان دهد به انجام تعهدات بین‌المللی خود علاقه‌مند است.

به گفته او، کره شمالی تعهدات بین‌المللی خود را به استهزا گرفته‌ است و رفتار آن نیز تحریک‌کننده است که مجموعه این مسائل باعث می‌شود همچنان راهی به داخل جامعه جهانی نداشته باشند.

کره شمالی در ماه‌های اخیر ایالات متحده را به حمله «پیش‌دستانه اتمی» تهدید کرده و معاهده توقف جنگ با کره جنوبی را به‌طور یک‌جانبه لغو کرد. محاکمه کنت بی نیز در همین حین و در اوج تنش‌ها انجام شده است.

آقای بی نوامبر ۲۰۱۲ در منطقه اقتصادی ریسون، در نزدیکی مرز چین و روسیه بازداشت شد. گفته می‌شود که او اغلب برای اطعام کودکان بی‌سرپرست کره شمالی به این کشور سفر می‌کرد.
XS
SM
MD
LG