لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

انتقاد آمریکا از نامزدی ایران برای معاونت کمیسیون خلع سلاح


مقر سازمان ملل متحد در نیویورک
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک
ایالات متحده ضمن اشاره به این که جمهوری اسلامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه اتمی ایران را نقض کرده است تلاش تهران برای دستیابی به جایگاه معاونت کمیسیون خلع سلاح این سازمان را غیرقابل قبول خواند.

بر اساس گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۸ مهر خبرگزاری رویترز، تعدادی از دیپلمات‌ها می‌گویند که ایران تلاش می‌کند به یکی از دو جایگاه معاونت این کمیسیون که به گروه آسیا‌ـ‌اقیانوسیه اختصاص دارد، دست پیدا کند.

در عین حال هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از چنین تصمیمی دفاع می‌کند و می‌گوید که تهران سال‌ها در زمینه خلع سلاح «پیشگام» بوده است.

اما رویترز می‌نویسد که واشینگتن معتقد است ایران گزینه اشتباهی برای در اختیار گرفتن چنین جایگاهی در کمیسیون خلع سلاح است، گرچه نمی‌تواند مانع ایران شود.

در همین زمینه ارین پلتون، سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، اظهار داشت: «ایران مطلقا گزینه مناسبی برای احراز جایگاه معاونت کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد نیست.»

به گفته او، «شورای امنیت چندین قطعنامه علیه ایران درباره برنامه اتمی آن صادر کرده و در عین حال ایران نیز تعهدات خود در رابطه با معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای را نقض کرده است».

خانم پلتون در نهایت تاکید کرد که گروه‌های منطقه‌ای، مانند گروه آسیا – اقیانوسیه نباید اجازه دهند کشورهایی که تحت تحریم سازمان ملل متحد قرار دارند بتوانند به جایگاه‌های رسمی یا تشریفاتی در این سازمان دست پیدا کنند.

ایران به‌واسطه برنامه اتمی خود هدف تحریم‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تحریم‌هایی که با هدف بازداشتن ایران از ادامه این برنامه تصویب شده است، اما ایران تاکید می‌کند که برنامه هسته‌ای‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز دارد.

در همین حال علیرضا میریوسفی، یکی از سخنگویان هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، نیز انتقادات نماینده آمریکا را رد می‌کند.

به گفته آقای میریوسفی، «ایران خود در دهه‌های اخیر یکی از قربانیان اصلی سلاح کشتار جمعی بوده و در عین حال به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار سازمان ملل متحد و رئیس جنبش غیرمتعهدها، یکی از پیشگامان خلع سلاح محسوب می‌شود.»

وی سپس مدعی شد که ایران برای خلق خاورمیانه‌ای عاری از سلاح اتمی تلاش می‌کند و در نهایت نیز تاکید کرد که ایران «یکی از بهترین گزینه‌ها برای این جایگاه» است.

ایران هفته گذشته به عنوان گزارشگر کمیته اول سازمان ملل متحد انتخاب شد، کمیته‌ای که به مسائل پیرامون خلع سلاح و امنیت بین‌المللی می‌پردازد، اما مستقل از کمیسیون خلع سلاح است.

جز این، ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نیز معاونت کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد را بر عهده داشت، اما از آن زمان دامنه تحریم‌ها علیه ایران به شدت گسترده شده است.

ایران هفته آینده با گروه ۱+۵ پای میز مذاکره می‌نشیند، در حالی که مقامات دولت جدید حسن روحانی بر لزوم حل مناقشه هسته‌ای تاکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG