لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

درخواست تحقیق از سازمان ملل درباره ادعای انتقال سلاح ایران به غزه


تصویری که وزارت دفاع اسرائیل از محموله کشتی توقیف‌شده منتشر کرده است
تصویری که وزارت دفاع اسرائیل از محموله کشتی توقیف‌شده منتشر کرده است
ایالات متحده و بریتانیا از سازمان ملل متحد خواستند که درباره ادعای اسرائیل مبنی بر کشف محموله‌ای از سلاح‌های ایران که به نوار غزه ارسال می‌شد تحقیق کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۲۹ اسفند، گزارش داد که رزماری دی‌کارلو، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از کمیته شورای امنیت این سازمان که بر تحریم‌ها علیه ایران نظارت دارد خواسته است که درباره این رخداد تحقیق به عمل بیاورد.

به گفته خانم دی‌کارلو، این کمیته باید خود را آماده وضع تحریم‌های احتمالی علیه کسانی کند که مسئول این ماجرا بوده‌اند.

از سویی سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد نیز خواسته مشابهی را مطرح کرده و گفته است که ادعای اسرائیل «به‌شدت نگران‌کننده» است.

مارک لایل گرنت اظهار داشت: «این اولین باری نیست که شاهد گزارش‌هایی مبنی بر انتقال پنهانی سلاح به غزه هستیم، امری که ایران نیز در آن نقش داشته است.»

ارتش اسرائیل حدود دو هفته قبل اعلام کرد که یک کشتی حامل موشک‌های ایرانی را که عازم نوار غزه بود در دریای سرخ و حوالی سواحل سودان توقیف کرده است.

به گفته مقامات اسرائیلی، این کشتی با پرچم پاناما حرکت می‌کرد و محموله آن از کشورهای سوریه و ایران و عراق عبور کرده بود تا به سودان و در نهایت مصر و غزه برسد و در همه این مراحل نقل و انتقال نیز ایران نقش داشته است.

ایران اما همان زمان چنین ادعایی را رد کرد و سخنان مقامات اسرائیل در این باره را از اساس «دروغ» خواند.

با این حال ماجرا به همین جا ختم نشد، چنان که شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از مقامات ایالات متحده نوشت که نیروی دریایی آمریکا در توقیف این محموله نقش داشته و پیام‌های محرمانه‌ای در این باره به اسرائیل داده بود.

اکنون آسوشیتدپرس می‌نویسد که این رخداد به شورای امنیت سازمان ملل متحد کشیده شده، در حالی که گزارش اخیر شورای امنیت نشان می‌دهد ایران هنوز به پرسش‌های سال گذشته این نهاد درباره ارسال احتمالی سلاح به یمن و پرتاب موشک‌های شهاب ۱ و ۳ پاسخ نداده است.

از این رو گری کوئینلان، سفیر استرالیا در سازمان ملل متحد و رئیس کمیته شورای امنیت که بر تحریم‌های ایران نظارت می‌کند، بار دیگر از ایران خواست که در این باره توضیح بدهد.

در این میان سفیر روسیه در سازمان ملل متحد از این کمیته خواست که از هر اقدامی که می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران آسیب برساند، خودداری کند.

ویتالی چورکین اظهار داشت: «بسیار حائز اهمیت است که این کمیته و هیئت کارشناسان آن باید بسیار محتاط‌، بی‌طرف و متعادل عمل کنند.»

ایران و شش قدرت جهانی در میانه مذاکراتی قرار دارند که با هدف دستیابی به یک راه‌حل جامع برای مناقشه اتمی تهران انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG