لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

غرب خواهان واکنش سازمان ملل به «ارسال اسلحه از ایران به سوریه»


ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی آن ایران را به ارسال اسلحه به سوریه و حمایت نظامی از حکومت بشار اسد متهم می‌کنند
ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی آن ایران را به ارسال اسلحه به سوریه و حمایت نظامی از حکومت بشار اسد متهم می‌کنند
خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی آن از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که در رابطه با «ارسال سلاح از جانب ایران به سوریه و حزب‌الله لبنان» شدت عمل بیشتری نشان دهد.

بر اساس این گزارش که به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته شده است، رزمری دی کارلو، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۲۴ تیر،‌ خطاب به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت گفت که این کمیته باید مسئله «ارسال مداوم اسلحه‌های ایران» به سوریه، لبنان، غزه، یمن، عراق و دیگر نقاط جهان را حل کند و مانع «حمایت‌های نظامی» ایران از گروه‌های مختلف در این کشورها شود.

کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در شرایطی مورد خطاب هشدارآمیز غرب قرار می‌گیرد که گزارش‌ها از بروز اختلاف در این کمیته حکایت دارد.

در گزارشی که گری کوئینلان، رئیس استرالیایی این کمیته روز دوشنبه به شورای امنیت ارائه کرد تاکید شده است که برخی از اعضای کمیته معتقدند آزمایش‌های موشکی سال گذشته ایران در حکم نقض تحریم‌های بین‌المللی بوده است، اما روسیه و چین نظر متفاوتی دارند و آن را نمی‌پذیرند.

این گزارش همچنین ادعا می‌کرد که مستنداتی درباره «قاچاق سلاح» از ایران به خاورمیانه وجود دارد که آن نیز به معنای نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه تهران است، در حالی که باز روسیه و چین می‌گویند این مستندات کافی نیست و نمی‌توان چیزی را اثبات کرد.

تهران در جریان جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، اما ادعا می‌کند که این حمایت‌ها به‌ هیچ وجه نظامی نیست، در حالی که آمریکا اعتقاد دارد از طریق ایران به‌ طور متناوب اسلحه به سوریه ارسال می‌شود.

رزمری دی کارلو نیز در نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر چنین اتهامی را تکرار کرد و گفت که ایران مدت‌هاست برای حکومت اسد اسلحه می‌فرستد، سلاح‌هایی که «می‌دانیم برای کشتار مردم سوریه به‌ کار می‌رود».

وی در ادامه به ماجرای توقیف کشتی «جهان ۱» در سواحل یمن اشاره می‌کند که گفته می‌شود حامل ۴۰ تن تسلیحات نظامی ایران بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که اقدام ایران در ارسال این حجم از سلاح به یمن، چیزی «بیش از نقض تحریم‌ها» بوده و باید آن را به عنوان «عملی متجاوزانه برای ضربه زدن به یمن در دوره انتقالی این کشور» تلقی کرد.

کشتی «جهان ۱» زمستان سال گذشته در آب‌های یمن توقیف شد. مقامات یمن گفته‌اند که ایران این اسلحه‌ها را برای کمک به شورشیان شیعه‌مذهب یمن فرستاده است.

در عین حال برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که این کشتی راهی سومالی بوده است. اما ایران اتهام قاچاق اسلحه از طریق این کشتی را تکذیب کرده است.

خانم دی کارلو همچنین گفته است که کمیته تحریم‌های ایران باید مانع از «کمک‌های نظامی» این کشور به حزب‌الله لبنان و «گروه‌های تروریستی» شود و تاثیر «این اقدامات ایران را بر حق حاکمیت کشورها، به‌ویژه لبنان، در نظر داشته باشد».

در همین زمینه مارک لایل گرنت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، نیز اظهار داشت که «اطلاعات معتبری» در دست است مبنی بر این که ایران «کمک‌های نظامی و اقتصادی» در اختیار حرب‌الله و حکومت سوریه قرار می‌دهد، مسئله‌ای که به معنای «نقض تحریم‌های سازمان ملل در رابطه با اسلحه» محسوب می‌شود.

فیلیپ برتو، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، هم در مواضعی مشابه با آمریکا و بریتانیا، از شورای امنیت خواست که مسئولیت خود را در رابطه با تحریم‌های ایران و ایجاد دودستگی در کمیته تحریم‌ها بپذیرد.
XS
SM
MD
LG