لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

پيروزی ذوب آهن بر الهلال عربستان در ليگ قهرمانان آسيا


در مسابقه برگشت نيمه پايانی ليگ قهرمانان فوتبال آسيا، تيم ذوب آهن ايران به موفقيت بزرگی دست يافت و در حضور ۶۸ هزار و ۷۵۲ تماشاگر تيم الهلال عربستان را يک بر صفر در ورزشگاه ملک فهد رياض شکست داد تا به مرحله پايانی راه يابد.

مسابقه پايانی روز شنبه ۱۳ نوامبر در ورزشگاه ملی المپيک شهر توکيو (ژاپن) انجام می شود. حريف ذوب آهن تيم سئونگنام ايلهوا چونما از کره جنوبی است که در شب تيره و تار عربستان سعودی، مسابقه ديگر برگشت نيمه پايانی را يک بر صفر از الشباب اين کشور عربی برد و با تساوی چهار بر چهار در مجموع دو مسابقه به دليل گل زده در خانه حريف به فينال رسيد.

در حالی که ذوب آهن در مسابقه رفت الهلال را يک بر صفر شکست داده بود، در برابر تشويق بی وقفه هواداران تيم پرسابقه سعودی، با گريز تماشايی محمدرضا خلعتبری از راست و مانور و شليک به موقع ايگور خوزه کاسترو، مهاجم برزيلی تيم اصفهانی به گل پيروزی بخش در دقيقه ۵۵ دست يافت و با مجموع دو بر صفر به مسابقه پايانی گام گذاشت.

تيم الهلال با سود بردن از همه ستارگانش با پاس های عمقی قلب دفاع ذوب آهن را نشانه گرفته بود و هرگاه دفاع ذوب آهن فشرده می شد، با کشيدن توپ به دو جناح، بازی را باز می کرد. اما ياران منصور ابراهيم زاده با سلاح دوندگی بی وقفه و حفظ توپ هشيارانه، در نيمه نخست هيچ روزنه ای برای تيم ميزبان باز نکردند.

ذوب آهن بی آن که به بازی سراسر دفاعی دست زند، با پوشش چند لايه و بهره گيری از مردان تکنيکی اش هر توپ را تا آخرين نقطه ممکن در زمين الهلال پيش برد و در ضد حمله ها زهردار نشان داد.

در واکنش های ذوب آهن، تکنيک، سرعت و هشياری محمدرضا خلعتبری با تغيير مکان های پياپی چشمگير بود و خط دفاعی الهلال را از پيشروی و فشار بی محابا از دو جناح کنار باز داشت.

ذوب آهن در دقيقه بيستم تا آستانه گشودن دروازه الهلال هم پيش رفت، اما ضربه آزاد قاسم حدادی فر از ميان جنگل پاها در نزديک ديرک عمودی چپ دروازه توسط حسن اوتيبی، دروازه بان، دفع شد.

نيمه دوم در حالی آغاز شد که فشار تيم الهلال با تغيير آهنگ های پياپی خطرناکتر شد. هنگامی که اين حمله ها در اثر دفاع جانانه مردان ذوب آهن يکی پس از ديگری دفع شد، برای لحظه هايی کار ياران اريک گرتس بلژيکی شکل احساسی به خود گرفت و در همين لحظه ها مردان ذوب آهن ضربه خود را زدند.

گريز و ارسال خلعتبری از راست با دفاع پراشتباه و محض اسامه الهساوی، مدافع ميانی الهلال، همراه بود. دفع ناقص الهساوی با کنترل توپ و چرخش کاسترو در داخل محوطه جريمه و چرخش ديدنی برای شليکی توقف ناپذير کامل شد تا دروازه الهلال را فرو ريزد. با اين گل خروش تماشاگران عرب به خاموشی گراييد.

اين گل چنان اعصاب سعودی ها را بهم ريخت که لگد عمد و از روی عصبانيت لی يونگ-پيو، به پشت پای خلعتبری به اخراج و ده نفری شدن تيم ميزبان از دقيقه ۷۰ منجر شد.

ترک تماشاگران و خالی شدن تدريجی ورزشگاه نخستين شکست الهلال در خانه را در اين فصل رقم زد. شکست يکی از قوی ترين خط حمله های ليگ قهرمانان در برابر خط دفاعی که تسخير ناپذير نمی نمود از جذابيت های اين رويارويی دو فوتبال از غرب آسيا بود. ميزبان در طول بازی و حتی زمانی که ده نفره شد بيشتر صاحب توپ بود، اما نتوانست خط دفاعی ذوب آهن را بشکند.

ايگور خوزه کاسترو پيش از مسابقه گفته بود که بازی با الهلال در رياض بسياردشوار خواهد بود. وی گفته بود: «روحيه بازيکنان با پيروزی بر ملوان در ليگ برتر خوب است و از نظر انگيزه هم کاملا آماده اين ديدار هستيم. با شناختی که از نفرات و تفکرات کادر فنی آنها پيدا کرده ايم می دانيم می توانيم به ديدار پايانی صعود کنيم. خيلی دوست دارم در اين صعود نقش قابل توجهی داشته باشم و در عربستان گلزنی کنم.»
XS
SM
MD
LG