لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

فیس‌بوک حساب‌های یکی از نزدیکان پوتین را به دليل دخالت در امور آفریقا مسدود کرد


شرکت فیسبوک روز چهارشنبه ۸ آبان اعلام کرد سه شبکه از حساب‌های کاربری روس که هدفشان دخالت در امور داخلی هشت کشور آفریقایی بوده را مسدود کرده است. این حساب‌ها با یک تاجر روس در ارتباط بودند که در گذشته به دخالت در انتخابات آمریکا متهم شده است.

به گفته شرکت فیسبوک این شبکه‌ها با استفاده از حدود ۲۰۰ حساب جعلی افکار عمومی در ماداگاسکار، جمهوری مرکزی آفریقا، موزامبیک، جمهوری دمکراتیک کنگو، کامرون، سودان، لیبی و ساحل عاج را هدف گرفته بودند. حساب‌های کاربری این شبکه‌ها در مجموع بیش از یک میلیون دنبال کننده داشتند.

به گزارش رویترز تمامی این شبکه‌ها با موسسات وابسته به یوگنی پریگوژین ارتباط داشتند. آقای پریگوژین در گزارش رابرت مالر، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا به عنوان حامی کارزار پنهانی روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم شده است.

آقای پریگوژین و وکلای او حاضر نشدند در مورد این اتهامات جدید اظهار نظر کنند ولی او درگذشته ارتکاب هرگونه عمل خلافی را تکذیب کرده است.

مدیر بخش امنیت سایبری فیسبوک گفت٬ این شبکه روسی برای پنهان کردن هویت خود در برخی از کشورهای آفریقایی با شهروندان این کشورها همکاری می کرد. او افزود:«یک نوع همکاری بین عوامل محلی و عوامل روس وجود داشته و به نظر می رسد عوامل محلی می دانند چه کسانی پشت این عملیات هستند.»

فیسبوک حاضر نشد نام و هویت افراد یا موسسات محلی که با این شبکه همکاری می کردند را برملا کند.

اما پژوهشگران دانشگاه استنفورد که در این تحقیقات با فیسبوک همکاری کرده اند گفتند شرکت نظامی «گروه وگنر» یکی از موسساتی بوده که در این عملیات سایبری مشارکت کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل ازمنابع مطلع می افزاید که این شرکت روسی در سالهای اخیر به نیابت از سوی مسکو در عملیات نظامی در اوکراین و سوریه شرکت داشته است.

این شرکت در سالهای اخیر دامنه فعالیت خود را به عرصه‌های دیپلماتیک در کشورهای آفریقایی توسعه داده و فعالیت‌های آن بخشی از طرح‌های مسکو برای گسترش نفوذ خود د راین بخش از جهان تلقی می شود.

دولت روسیه در مورد این موضوع حاضر نشد اظهار نظر کند. شرکت نظامی «گروه وگنر» هویت علنی ندارد و یوگنی پریگوژین هرگونه ارتباط و همکاری با این شرکت را تکذیب کرده است.

فیسبوک گفت٬ حساب‌های کاربری این شبکه‌ها مطالبی در مورد اخبار محلی و موضوعات سیاسی بین الملی و برخی گزارش‌های رسانه‌های روسیه و یا رسانه‌های دولتی محلی را منتشر می کردند. برخی از این حسابهای کاربری در شبکه فیسبوک از سال ۲۰۱۴ فعال بوده اند.

اين دومين بار طی هفته اخير است که فيسبوک عليه گروه‌های وابسته به يوگنی پريگوژين اقدام می کند. هفته گذشته فيسبوک ۵۰ حساب کاربری در شبکه اينستاگرام وابسته به «آژانس تحقيقات اينترنتی» را مسدود کرد. دادستانی آمريکا می گويد اين موسسه روسی توسط يوگنی پريگوژين و با هدف تاثيرگذاری بر انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمريکا تاسيس شده است.

پس از افشار دخالت‌های سایبری روسیه در انتخابات آمریکا و انتقادهای شدید از شبکه‌های اجتماعی به خاطر ضعف آنها در جلوگیری از این اقدامات فیسبوک، توئیتر و گوگل تعهد داده اند که با این موارد به طور جدی مقابله خواهند کرد.

با این همه مقامات دولت آمریکا بارها در مورد خطر دخالت‌های روسیه و کشورهای دیگر هشدار داده و می گویند آنها ممکن است برای تاثیر گذاری روی نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ اقدام کنند.

با استفاده از رویترز٬ ش.ر

XS
SM
MD
LG