لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

لیبرا، واحد پولی فیس‌بوک


شرکت فیس‌بوک قصد دارد در نیمه نخست سال آینده میلادی واحد پولی خود را به شکل یک ارز رمزی به نام «لیبرا» به راه بیندازد تا کاربران بتوانند در داخل خود صفحه فیس‌بوکشان یا با فشردن دکمه‌ای در واتس‌اپ پول پرداخت یا دریافت کنند.

این پول رمزی قرار است توسط نهادی به نام «کالیبرا» مدیریت شود و کالیبرا نام اپلیکیشن جدایی خواهد بود که به صورت «کیف پول جیبی» کاربران عمل خواهد کرد. افراد و شرکت‌ها قادر خواهند بود برای ذخیره، ارسال و دریافت لیبرا از کالیبرا استفاده کنند.

کالیبرا در وب‌سایت خود تبلیغ می‌کند که لیبرا راهی است برای ارسال و دریافت «چندثانیه‌ای» پول در داخل یا خارج از کشورها و با چند کلیک ساده، «یک ارز جدید جهانی بر روی یک شبکه جهانی.»

فیس‌بوک در آگهی‌های خود می‌نویسد که با لیبرا «به همان آسانی که با پیام‌رسان‌ها پیام می‌فرستید پول بفرستید یا برداشت کنید.»

کالیبرا به شکل یک اپلیکیشن واحد بر روی تلفن‌های هوشمند قابل نصب خواهد بود و فیس‌بوک قصد دارد دکمه‌ای را نیز برای کالیبرا در داخل پیام‌رسان فیس‌بوک و محصولات واتس‌اپی خود قرار دهد.

فیس‌بوک قصد دارد بعداً کالیبرا را در سراسر رشته‌اپلیکیشن‌های خود در دسترس قرار بدهد، ازجمله اپلیکیشن‌هایی برای خرید از طریق اینستاگرام یا تحویل اتاق هتل توسط مسافران. لیبرا از این نظر با دیگر رمزارزها، برای نمونه بیت‌کوین، متفاوت است که یک تیم مدیریت‌کننده (کالیبرا) دارد.

فیس‌بوک بر این باور است که خواهد توانست از طریق تراکنش‌هایی که در سرویس‌های پیام‌رسانش انجام می‌شود درآمد حاصل کند. این امر هم‌اکنون در برخی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی چینی نظیر «وی‌چت» (WeChat) اتفاق می‌افتد.

کاربران قرار است از طریق وصل کردن حساب بانکی خود به اپلیکیشن فیس‌بوک یا از طریق فروشگاه‌های معمولی یا صرافی‌ها لیبرا بخرند.

کالیبرا هم‌اکنون ۱۰۰ کارمند دارد که بیشترشان در مقر اصلی فیس‌بوک در منلو پارک کالیفرنیا و در تل‌آویو اسرائیل مستقرند. کِوین ویل، مدیر اجرایی کالیبرا به خبرگزاری رویترز گفت که تعداد پرسنل کالیبرا قرار نیست در آینده چندان بیش از این تعداد بشود.

قانون‌گذاران کشورهای مختلف از همان هفته اول راه‌اندازی لیبرا نسبت به این پروژه ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته آنها این نوع پول می‌تواند بر نظام مالی فعلی کشورها تأثیر بگذارد، برای پول‌شویی استفاده شود و حریم شخصی افراد را نقض کند.

انجمن لیبرا یک گروه غیرانتفاعی با ۲۸ نفر عضو است که در ژنو سوئیس مستقر شده است. این انجمن بر تصمیمات اصلی مربوط به این رمزارز نظارت خواهد داشت.

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا که در روزهای اخیر برای بحث در مورد رمزارزها و ازجمله لیبرا به سوئیس رفته هم از نگرانی خود نسبت به لیبرا سخن گفته است. کمی پس از دیدار او با مقام‌های آن کشور، مقامات سوئیس گفتند که لیبرا قرار است چیزی فراتر از یک سیستم پرداخت معمولی شود و بنابر این باید شروطی را که در حالت عادی برای بانک‌ها وضع می‌شود برآورده کند.

فیس‌بوک قول داده است که از داده‌های دریافتی در مورد افراد از طریق کالیبرا برای امور تبلیغاتی استفاده نکند.

با تمام این توصیفات، پروژه فیس‌بوک روز جمعه گذشته به مانع بزرگی در اجرای پروژه خود برخورد کرد. روز جمعه وزیران دارایی فرانسه و آلمان گفتند که لیبرا را تهدیدی برای مصرف‌کنندگان، ثبات مالی بازار و حتی «حاکمیت پولی» کشورهای اروپایی می‌دانند و خواهند کوشید جلوی رواج آن در اروپا را بگیرند.

XS
SM
MD
LG