لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

نامزدهای ناکام مجلس


حمید رسایی و علاء الدین بروجردی
حمید رسایی و علاء الدین بروجردی

در هر دوره از انتخابات مجلس معمولاً برخی از نمایندگان جنجالی مجالس قبل و نامزدهای خبرساز از نشستن بر روی صندلی رنگی پارلمان محروم می‌شوند.

به طور متوسط در هر دوره مجلس حدود ۷۰ درصد ترکیب مجلس تغییر می‌کند اما در این دوره ۸۱ درصد از نمایندگان مجلس دهم در مجلس بعد حضور ندارند. رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس، تغییر ترکیب مجلس از اصلاح‌طلب اصول گرا و همزمان تغییر در آرایش سیاسی اصول‌گرایان مجلس از جمله دلایل این تغییر گسترده است.

در این میان اما ترکیب چهره‌هایی که از راهیابی به مجلس بازماندند و برخی راه یافتگان جدید نیز جذاب است. به جز چهره‌های شکست خورده در انتخابات، برخی از چهره‌های جنجالی از جمله علی مطهری، محمود صادقی و نادر قاضی‌پور، به دلیل رد صلاحیت موفق به شرکت در انتخابات نشدند. برخی از نمایندگان مجلس دهم از جمله پروانه سلحشوری نیز خود نامزد نشدند.

علاء الدین بروجردی؛ ناکامی در شهر مادری

علاء الدین بروجردی سال ۹۷ و پس از ۱۴ سال ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را از دست داد.

او پس از چهار دوره نمایندگی مجلس از بروجرد، گویا دیگر وضعیت آرای خود را مناسب نمی دید و به همین دلیل حوزه انتخابیه‌اش را به لارستان در استان فارس، شهر مادرش، تغییر داد.

با این حال در لارستان نیز موفق به کسب رأی نشد و با ۲۲ هزار و ۲۱۲ رأی دوم شد.

بروجردی در مجلس هشتم متهم به تبانی با امیر منصور آریا، متهم فساد مشهور به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی شده و به همین دلیل با جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد همچنان درگیر است.

مجید حسینی؛ نامزد «خیابانی»

مجید حسینی پیش از انتخابات به دلیل سخنانش علیه موسسات کنکور و پزشکان خبرساز شده بود، در ایام انتخابات خود را نامزد «خیابانی» خواند و حضور در میان مردم یکی از روش‌های تبلیغاتی‌اش بود.

او یکی از مدیران قالیباف در شهرداری تهران بود اما در ایام انتخابات خبر داد که یک نامه محرمانه در انتقاد از او نوشته است.

برخی اما دلیل این اقدامات او را خودنمایی برای شرکت در انتخابات می‌خواندند. او درنهایت در حوزه انتخابیه مشهد که پنج نماینده در مجلس دارد، هشتم شد.

حسینی پس از شکست اصول‌گرایان پیروز در مشهد را متهم کرد که با هزینه کلان در انتخابات پیروز شده‌اند.

یکی از آخرین اقدامات حسینی حضور در یکی از بیمارستان‌ها برای همراهی با کادر درمان، با وجود شیوع کرونا بود.

مجید انصاری؛ شکست سرلیست

مجید انصاری که رئیس فراکسیون جریان مشهور به چپ در مجلس پنجم و نماینده مجلس ششم بود، پس از آن دیگر موفق به راهیابی به مجلس نشد.

او که در انتخابات اخیر سرلیست حزب کارگزاران سازندگی در تهران بود، تنها توانست ۶۹ هزار و ۱۵۱ رأی در تهران کسب کند و با این رأی نفر سی و ششم در تهران شد.

مجید انصاری که از چهره‌های مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی دولت حسن روحانی بود، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مجید انصاری برای مدتی در دولت نخست حسن روحانی معاون حقوقی او بود
مجید انصاری برای مدتی در دولت نخست حسن روحانی معاون حقوقی او بود

وحید یامین‌پور؛ دومین ناکامی انتخاباتی

وحید یامین‌پور یکی از مجریان تلویزیون و چهره‌های جذاب برای جوانان اصول‌گرا است. او با اینکه به لحاظ مواضع سیاسی به اعضای جبهه پایداری نزدیک بود اما در نهایت نوشت که صادق محصولی، نماینده جبهه پایداری در جلسات ائتلاف اصول‌گرایان، به دلیل حمایتش از قالیباف نام او را خط زده است.

او در نهایت استعفا نداد و با ۲۹۶ هزار رأی نفر ۳۱ ام شد. یامین‌پور در انتخابات مجلس دهم نیز از قم نامزد شده بود اما به مجلس راه نیافت.

حمید رسایی؛ حذف از لیست دامادها و اسپانسرها

حمید رسایی با وجود سابقه حضور در فهرست اصول‌گرایان در انتخابات مجالس هفتم، هشتم و نهم، در انتخابات مجلس یازدهم در این فهرست قرار نگرفت و در انتخابات حوزه انتخابیه تهران شکست خورد.

رسایی در انتخابات مجلس دهم به اتهام فساد مالی رد صلاحیت شد ولی این بار تأیید شد. رسایی که در جریان تصویب برجام از اصغر حجازی، معاون دفتر رهبر جمهوری اسلامی، انتقاد کرد، از مشهورترین چهره‌های منتقد دولت روحانی در سال‌های اخیر بوده است.

مخالفت حمید رسایی با برجام
مخالفت حمید رسایی با برجام

این نماینده سابق مجلس پس از قرار نگرفتن در فهرست اصول‌گرایان این فهرست را فهرست «دامادها، اسپانسرها، بی‌خاصیت‌ها وحرف‌ گوش‌کن‌ها درکنار چند کاندیدای لایق و انقلابی نامید».

پس از آن برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که منظور او از اسپانسر چهره‌هایی چون عزت‌الله اکبری تالارپشتی هستند. برخی چهره‌های جوان اصول‌گرا او را به فساد اقتصادی متهم کرده‌اند.

به گفته آنان مجتبی رضا خواه، داماد حبیب الله بور بور، است و بوربور یکی از تنظیم کنندگان فهرست اصول گرایان است.

زن و شوهر نماینده

حسن کامران و همسرش نیره اخوان، تنها زن و شوهری هستند که در چند دوره مجلس نماینده بوده‌اند.

در انتخابات مجلس یازدهم به تبلیغات انتخاباتی و کلیپ‌هایش مشهور شد. او چهار دوره نماینده اصفهان بود و به حضور زیاد در بین مراجعه کنندگان مردمی مشهور بود. هر چند منتقدان این اقدامات او را پوپولیستی می‌خواندند و معتقد بودند که او اقدامی ساختاری برای حل مشکلات اصفهان انجام نداده است.

نیره اخوان، همسر کامران، که پس از رد صلاحیت او در انتخابات مجلس پنجم از اصفهان، به مجلس راه یافت. در دوره های هفتم به بعد نیز نماینده اصفهان بود.

ناکامی پسران

علی رضایی، پسر محسن رضایی که از مسجد سلیمان، زادگاه پدرش، نامزد شده بود، یک روز مانده به انتخابات تأیید صلاحیت شد، اما در نهایت استعفا داد. امیدوار رضایی، عموی او نماینده چهار دوره مسجد سلیمان بود.

محسن علوی، پسر وزیر اطلاعات و نماینده لامرد در مجلس نهم ۳۱ هزار و ۲۹۰ رای کسب کرد و از موسی موسوی که ۳۷ هزار و ۷۳۶ رای کسب کرده بود شکست خورد. موسی موسوی نماینده این حوزه انتخابیه در دوره نهم بود.

XS
SM
MD
LG