لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

اف‌بی‌آی مدارک مربوط به تحقیقات و شنود مشاور پیشین ترامپ را منتشر کرد


کارتر پیج
کارتر پیج

پلیس فدرال آمریکا مدارک مربوط به تحقیقات، نظارت و شنود مکالمات مشاور پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ، در جریان پرونده «دخالت‌های روسیه» در انتخابات ۲۰۱۶، را در اختیار همگان گذاشت.

اسنادی که ۳۰ تیر ماه آشکار شده، ۴۲۱ صفحه است و به کارتر پیج، مشاور پیشین سیاست خارجی ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، مربوط می‌شود. این مدارک، درخواست اف‌بی‌آی از «دادگاه نظارت اطلاعات خارجی» برای صدور اجازه شنود مکالمات آقای پیج و برخی دیگر درخواست‌ها را در بر می‌گیرد.

دادگاه نظارت اطلاعات خارجی یک دادگاه فدرال در سیستم قضائی ایالات متحده است و برای بررسی و صدور اجازه نظارت، شنود و رصد جاسوسان خارجی داخل آن کشور، برپا شده‌است. پلیس فدرال آمریکا مدارک مربوط به مشاور پیشین ترامپ را پس از آن منتشر کرد که شماری از رسانه‌ها دادخواستی در پیوند با «قانون جریان آزاد اطلاعات» ارائه کردند.

این مدارک نشان می‌دهد اف‌بی‌آی بر این عقیده بود که پیج با «دولت روسیه همکاری و توطئه‌چینی می‌کرد». پلیس فدرال آمریکا، همچنین به دادگاه گفته بود از منظر آن‌ها پیج برای انجام کار برای دولت روسیه هدف قرار گرفته بود.

کارتر پیج این اتهام که عامل دولت روسیه بود را رد کرده و هیچ اتهام رسمی نیز علیه او مطرح نشده‌است. آقای پیج پس از انتشار گزارش‌ها در مورد تماس‌های او با طرف‌های روسی، در سپتامبر ۲۰۱۶، ستاد انتخاباتی آقای ترامپ را ترک کرد.

تحقیقات از آقای پیج، پیشتر نیز در مرکز توجه سیاستمداران و رسانه‌ها قرار گرفته بود. جمهوریخواهان در کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ۱۳ بهمن، با موافقت دونالد ترامپ یادداشتی منتشر کردند که پلیس فدرال آمریکا، را به سیاسی‌کاری و سوءاستفاده از قدرت در پرونده «دخالت‌های روسیه» در انتخابات، متهم می‌کرد. در این یادداشت، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری ایالات متحده متهم شده بودند به هنگام شنود و زیر نظر گرفتن کارتر پیج، مقررات را زیر پا گذاشته‌اند. سه هفته بعد قانونگذاران حزب دمکرات آمریکا یادداشت اصلاح‌شده خود را منتشر کرده و گفتند یادداشت جمهوری‌خواهان «به‌شکل گزینشی» منتشر شده‌است.

بنا بر یادداشت جمهوری‌خواهان، اف‌بی‌آی با استناد به یک «گزارش ثابت‌نشده»، مجوز شنود از آقای پیج را دریافت کرده بود. بنا بر یادداشت دمکرات‌ها دو شهروند روس که از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب بودند، کارتر پیج را از سال ۲۰۱۳ «هدف قرار داده بودند و قصد به‌کارگیری» او را داشتند.

کارتر پیج، این اتهام‌ها را رد کرده‌است. مشاور پیشین ستاد ترامپ، ۳۰ تیر ماه، در توئیتر خود وقایع بازتاب‌یافته در مدارک را نشانه «نقض حقوق شهروندی» و «جهالت کامل» در رویکرد به روسیه توصیف کرده‌است. از سوی دیگر نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات مجلس نمایندگان می‌گوید مدارک علنی‌شده «کاملا گواهی بر تعامل ِ روسیه با کارتر پیج» است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده میان کارزار انتخاباتی او، و روسیه، برای آن‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ پیروزی برسد، هیچ تبانی صورت نگرفته‌است. مسکو اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG