لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

سناتور دموکرات: وزرای ایرانی و آمریکایی برای کاهش تنش‌ و مقابله با کرونا ملاقات کنند


سناتور دایان فاینستاین
سناتور دایان فاینستاین

سناتور دایان فاینستاین، عضو ارشد دموکرات در کمیته قضایی سنای ایالات متحده، پیشنهاد کرده است آمریکا و ایران برای پرهیز از هرگونه درگیری ناخواسته و تمرکز بر مقابله با شیوع ویروس کرونا، ملاقات‌هایی در سطح وزرا انجام دهند.

سناتور دایان فاینستاین، نماینده ایالت کالیفرنیا در مطلبی در وب سایت بلومبرگ با عنوان «ایالات متحده و ایران نیازمند یک طرح صلح ویروس کرونا هستند» که در روز پنجشنبه منتشر شده، تاکید کرده است چنین گام هایی می‌تواند زمینه را برای یک توافق فراگیرتر و جامع فراهم کند.

وی نسبت به پیامدهای بیماری همه گیر ویروس کرونا هشدار داده و گفته است، این بیماری همه‌گیر می‌تواند رویدادهای بی‌ثبات کننده بزرگی را مانند مرگ و میر بالا، وخامت وضعیت اقتصادی و موج‌ پناهندگان را در خاورمیانه به دنبال داشته باشد.

این سناتور دموکرات پیشنهاد کرده است حداقل برای کوتاه مدت گام‌هایی برای کاهش تنش در منطقه برداشته شود تا کشورها بتواند بر مقابله با ویروس کرونا در منطقه متمرکز شوند.

سناتور دایان فاینستاین پیشنهاد کرده است که ایران و آمریکا در گام نخست بر سر دیدارهای دوجانبه رده بالا، از جمله در بهترین حالت ملاقات وزرای دفاع و خارجه توافق کنند.

خانم دایان فاینستاین نوشته است: باور دارم دو طرف با حسن نیت مذاکره خواهند کرد و هر دو طرف خواهان پرهیز از هرگونه جنگ هستند. ملاقات رو در رو می‌تواند اقدامات اشتباهی را که طور ناخواسته ممکن است به جنگ منجر شوند٬ کاهش دهد.

وی تحرکات « بی پروایانه قایق‌های ایرانی با کشتی های آمریکایی در خلیج فارس» را نمونه ای از چنین اقدامات دانسته است.

این سناتور دموکرات همچنین پیشنهاد کرده است که آمریکا به ایران معافیت‌‌‌های جزيي و موقت از تحریم‌ها بدهد و زمینه لازم برای تسهیل اقدامات سازمان‌های بین‌المللی برای کمک های بشردوستانه به ایران را فراهم بکند تا این کشور بتواند به طور موثر با با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

وی تصریح کرده است که چنین اقدامی نه تنها بر افکار عمومی در ایران اثر خواهد گذاشت بلکه به مهار شیوع این بیماری در سراسر منطقه کمک خواهد کرد.

سناتور فاینستاین خواهان اعطای معافیت‌های موقت از تحریم‌ به مشتریان خرید نفت و فرآورده‌های نفتی ایران شده است. وی همچنین پیشنهاد کرده است که یک مجوز عمومی ۹۰ روزه برای تامین کالاها و تجهیزات پزشکی خاص داده شود.

این سناتور دموکرات با این حال خواستار اتخاذ تمهیداتی شده است که مانع «صرف این وجوه برای اهداف شریرانه» حکومت ایران شوند.

سناتور فاینستاین نوشته است: ایالات متحده می‌بایست با تلاش کامل دیپلماتیک ایران را به پایان دادن به حملات نیابتی متقاعد کند. در هماهنگی با شرکای اروپایی، به ویژه فرانسه، آلمان، و بریتانیا، می‌بایست تهران را تحت فشار قرار دهیم تا تجاوزگری‌های منطقه‌ای را متوقف کند و همچنین روشن کنیم که ایران و همپیمانانش هم مورد حمله قرار نخواهند گرفت.

این سناتور دموکرات تاکید کرده است چنین گام هایی در راستای کاهش تنش و همچنین مذاکرات می‌توانند به دستیابی به یک چارچوب فراگیرتر برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، و تجاوزگری منطقه‌ای ایران فراهم کنند.

هنوز دولت دونالد ترامپ به پیشنهاد سناتور فاینستاین واکنشی نشان نداده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر گفته بود در صورتی که ایران در خواست کمک از آمریکا داشته باشد، واشینگتن آماده است به تهران کمک کند.

دولت ایران تاکنون به دفعات خواستار لغو تحریم‌های نفتی در دوره شیوع کرونا شده است.

دونالد ترامپ در اردیبهشت سال گذشته آمریکا را از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج کرد. او می‌گوید این توافق نگرانی‌ها در مورد حمایت ایران از گروه‌های مسلح در سطح منطقه و برنامه‌های موشکی ایران را حل نمی‌کند.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی برای فروش نفت خود دچار مشکل شود.

آمریکا می‌گوید به کارزار فشار حداکثری برای کشاندن ایران به پای میز مذاکرات و امضای توافق جدید هسته‌ای ادامه خواهد داد.

مقام های ایران تاکنون هرگونه مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG