لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

نخست‌وزير جديد فنلاند جوانترين رهبر جهان شد


پیشرفت سیاسی سانا مارین از سن ۲۷ سالگی آغاز شد یعنی زمانی که به شهرداری شهر صنعتی تامپر رسید.
پیشرفت سیاسی سانا مارین از سن ۲۷ سالگی آغاز شد یعنی زمانی که به شهرداری شهر صنعتی تامپر رسید.

سانا مارین ۳۴ ساله و از مقامات ارشد حزب سوسیال دمکرات فنلاند که روز یکشنبه ۱۷ آذر به مقام نخست‌وزیری این کشور رسید جوانترین رهبر جهان خواهد بود.

پیشرفت سریع سیاسی خانم مارین از سن ۲۷ سالگی آغاز شد یعنی زمانی که به شهرداری شهر صنعتی تامپر رسید.

به گفته مقامات حزب سوسیال دمکرات فنلاند، وی در دولت ائتلافی جدید مقام وزارت دارایی را به کاترین کولمونی، رهبر حزب راست میانه خواهد داد که ۳۲ ساله است. قرار است ترکیب کامل کابینه دولت ائتلافی جديد فنلاند در روزهای آینده اعلام شود.

دولت قبلی فنلاند هفته گذشته و به دنبال رای عدم اعتماد حزب راست میانه به کابینه آنتی رینه، نخست‌وزیر سوسیال دمکرات، به خاطر نحوه مدیریت اعتصاب اداره پست استعفا داد.

پس از وقوع این بحران سیاسی هر پنج حزب در دولت ائتلافی که رهبری چهار مورد از آنها با زنان است، اعلام کردند که با تشکیل یک دولت ائتلافی جدید و همان برنامه‌های قبلی حکومت را ادامه خواهند داد ولی ترکیب اعضای هیات دولت تغییر خواهد کرد.

کاترین کولمونی، رهبر حزب مرکز، گفت: «ما می‌خواهیم بین نخست‌وزیر و وظایف وزیر دارایی اتحاد بوجود بیاوریم و این سنگ بنای نسل جدیدی از همکاری بین حزب سوسیال دمکرات و حزب مرکز است».

خانم مارین در شرایطی به مقام نخست‌وزیری فنلاند رسید که موج گسترده‌ای از اعتصابات این کشور را در برگرفته و تحت تاثیر آن، تولید در برخی از بزرگترین شرکت‌ها و کارخانجات متوقف شده است.

اتاق صنایع فنلاند تخمین می‌زند که این اعتصاب‌ها در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون دلار از درآمد شرکت‌ها را کاهش دهد.

کاترین کولمونی که در دولت قبلی وزیر امور اقتصادی بود به جای میکا لینتیلا وزارت دارایی را برعهده خواهد گرفت. او در ماه سپتامبر به مقام رهبری حزب مرکز رسید.

در دولت ائتلاف جدید، ماریا اوهیسالو، ۳۴ ساله و رهبر حزب سبز در مقام وزیر کشور باقی خواهد ماند. خانم لی اندرسون، ۳۲ ساله و دبیرکل حزب اتحاد چپ مقام وزارت آموزش و پرورش و خانم آنا مایا هنریکسون، ۵۵ ساله و از حزب مردم سوئد مقام وزارت دادگستری را برعهده خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG