لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

بزرگترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا در ماه اوت ادامه خواهد یافت


مقامات آتش نشانی روز سه شنبه گفتند انتظار می رود بزرگترین آتش سوزی طبیعت در تاریخ کالیفرنیا در طول ماه اوت ادامه پیدا کند. گرمای هوای منطقه و وزش باد برای هزاران مامور آتش نشانی که با هشت آتش سوزی غیرقابل کنترل در این ایالت مقابله می کنند، چالش بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز دامنه آتش سوزی در ناحیه مندوسینو صبح روز سه شنبه به بیش از ۱۱۷ هزار هکتار رسید. به گفته اداره جنگلبانی کالیفرنیا از زمان شروع این آتش سوزی در حاشیه جنوبی پارک جنگلی ملی مندوسینو کمتر از یک سوم آن مهار شده است.

این وسیع‌ترین مورد از هشت آتش سوزی گسترده‌ای است که در کالیفرنیا ادامه دارد و تحت تاثیر این وضعیت دونالد ترامپ وقوع یک «فاجعه بزرگ» در این ایالت را اعلام کرد.

دامنه آتش سوزی‌های امسال از آتش سوزی توماس در سال گذشته که بر اثر آن ۲۸۱ هزار هکتار در نواحی سانتا باربارا و ونتورا سوخت و بیش از هزار ساختمان را نابود کرد وسیع تر است.

تقریبا نیمی از ده آتش سوزی وسیع تاریخ کالیفرنیا در دهه گذشته روی داده است.

در آتش سوزی ناحیه مندوسینو ۷۵ خانه سوخته و هزاران نفر از محل زندگی خود تخلیه شده اند. مقامات آتش نشانی امیدوار بودند بتوانند این آتش سوزی را در اواسط ماه اوت مهار کنند ولی روز سه شنبه گفتند مهار آن تا اواخر ماه اوت و یا اوایل سپتامبر طول خواهد کشید.

به گفته اداره هواشناسی در روزهای آینده دمای هوا در شمال کالیفرنیا به ۴۳ درجه خواهد رسید و وزش باد شعله‌های آتش را گسترش خواهد داد. سه هزار و ۹۰۰ مامور آتش نشانی در عملیات مقابله با آتش سوزی در مندوسینو شرکت دارند.

خبرگزاری رویترز می افزاید در سایر نقاط کالیفرنیا روز دوشنبه پس از گسترش شعله‌های آتش در منطقه‌ای به وسعت ۲۸۰ هکتار دستور تخلیه پارک جنگلی ملی کلیولند صادر شد.

آتش سوزی دیگری به نام کار که از ۲۳ ژوئیه و در نواحی شمالی ساکرامنتو آغاز شد حدود ۴۷ درصد تحت کنترل درآمده است. بر اثر این آتش سوزی چندین نفر جان خود را از دست داده اند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه بدون ارائه هيچ مدرکی در تاييد ادعای خود در پیامی در شبکه توئیتر نوشت:«آتش سوزی‌های کالیفرنیا تحت تاثیر قوانین بد محیط زیست که اجازه نمی دهد از منابع آب موجود به خوبی استفاده شود تشدید شده و گسترش یافته است.»

یک سخنگوی اداره آتش نشانی حاضر نشد در مورد ادعای آقای ترامپ اظهار نظر کند ولی تاکید کرد که ماموران برای مقابله با آتش سوزی کمبود آب ندارند.

فعالان محیط زیست و برخی از سیاستمداران می گویند یکی از دلایل تشدید آتش سوزی‌های موسمی در کالیفرنیا تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG