لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

وزیر خارجه فرانسه برای گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه و برجام به ایران می‌رود


لودریان
لودریان

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید روز ۱۴ اسفند ماه، برای گفت‌وگو در مورد مسائل مربوط به منطقه، برنامه موشکی، و توافق اتمی با ایران، به تهران سفر می‌کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، اول بهمن به روزنامه «فیگارو» گفته است «ما گفت‌وگوهایی را با ایران در مورد مسائل مربوط به برنامه موشک‌های بالیستیک و پرسش‌های مربوط به مسائل منطقه‌ای آغاز کرده‌ایم».

سفر برنامه‌ریزی‌شده آقای لودریان به تهران در میانه دی‌ماه، پس از اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران، به تعویق افتاد. در پی آن امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد زمانی به ایران سفر خواهد کرد که آرامش به این کشور بازگشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه به فیگارو گفته است پاریس «امیدوار به طرح مسائل مربوط به تاثیرات نظامی بی‌ثبات‌کننده [ایران] در خاورمیانه، حمایت مالی از حزب‌الله لبنان و [شورشیان] حوثی در یمن، است».

لودریان می‌گوید «به این خاطر است» که برای گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، هم‌تای ایرانی خود، ۱۴ اسفند ماه به تهران سفر می‌کند.

ژان ایو لودریان، در ۲۵ آبان‌ماه، در ریاض، پایتخت عربستان، گفته بود فرانسه از «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه نگران است.

امانوئل مکرون نیز گفته‌است: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد» و «باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد».

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده: پاریس نگران سرعت برنامه موشکی ایران است، برنامه‌ای که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست و منبع بی‌‌ثباتی و ناامنی در منطقه است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در تائید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، از ایران می‌خواهد از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند. ایران می‌گوید موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای تولید نمی‌شوند، چراکه اساسا قصد تولید چنین جنگ‌افزاری را ندارد. تهران می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و توقف آن در دستور کار قرار نیست.

فرانسه از سوی دیگر از حامیان توافق اتمی میان شـش قدرت جهانی و تهران به شمار می‌رود و مقام‌های ارشد آن در تلاش برای حفظ این توافق، با مقام‌های ارشد ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در عین حال در مورد اعتراضات در ایران، نیز گفته بود «باید مراقب، هشیار و محتاط باشیم تا اطمینان پیدا کنیم حقوق تظاهرکنندگان ضایع نشود» و در عین حال هر تغییری باید از داخل باشد و نه از خارج کشور.

سفر لودریان به ایران چند هفته پس از دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، انجام می‌شود. آقای تیلرسون به اروپا رفته تا با هم‌تایان بریتانیایی و فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کند. یک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته محور گفت‌وگوها در لندن و پاریس «کاهش اختلافات» میان آمریکا و اروپا بر سر توافق اتمی با ایران و یافتن راه‌های بیشتر برای مقابله با عملکرد تهران در منطقه است.

برپایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG