لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۹

هشدار فرانسه به ایران: «مکانیسم ماشه» در برجام فعال می‌شود


ژان ایو لودریان از رویکرد ایران در قبال برجام انتقاد کرده است.
ژان ایو لودریان از رویکرد ایران در قبال برجام انتقاد کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه ششم آذر ماه به ایران هشدار داده است که پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

رویترز می گوید، در حالی وزیر امور خارجه فرانسه این اظهارات را مطرح کرده است که اختلافات بین ایران و کشورهای غربی تشدید شده است. به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه اقدام جامع مشترک»، برجام، در سال گذشته ایران نیز گام به گام از برخی از تعهدات خود در چارچوب این توافق عدول کرده است.

ژان ایو لودریان در پارلمان این کشور گفته است: هر دو ماه یکبار لطمه‌ای (به توافق هسته‌ای توسط ایران) وارد می‌شود، تا امروز که از خودمان سؤال می‌کنیم و من این را خیلی واضح می گویم که مکانیسم حل اختلاف در توافق را اجرا کنیم.

در سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهانی برای پایان دادن مناقشه هسته‌ای با ایران با این کشور به توافق موسوم به برجام دست یافتند. بعد از خروج آمریکا از این توافق، واشینگتن تحریم های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. اما تلاشهای فرانسه، آلمان و بریتانیا برای نجات برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران به دلیل تحریم های آمریکا نتیجه ملموسی در بر نداشت.

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی بخشی قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهد.

پنج کشور باقی مانده در توافق برجام یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین قرار است که هفته آینده در خصوص راهکارهای پیش رو نشستی برگزار کنند.

اتحادیه اروپا می‌گوید، جلسه کمیسیون مشترک ناظر بر برجام ۱۵ آذر در وین برگزار خواهد شد.این جلسه به ریاست هلگا ماریا اشمید، رئیس دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با شرکت نمایندگان سه کشور اروپایی به علاوه روسیه و چین برگزار می‌شود.

براساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده در صورت اختلاف و نقض پایبندی این توافق توسط امضا کنندگان این توافق کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

رویترز می‌گوید در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود به اجرا گذاشته خواهند شد.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه اظهارات خود در پارلمان این کشور گفته است که ابتکار عمل‌های پاریس به دلیل بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران و اقدامات منطقه ای ایران به ویژه حملات به تاسیسات نفتی عربستان متوقف شده است.

ژان ایو لودریان تاکید کرده است، سرکوب گسترده اعتراضات اخیر توسط حکومت ایران موانعی بر سر راه تلاش‌ها برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران به وجود آورده است.

وی تصریح کرده است، رفتار رهبر و رئیس جمهوری ایران در قبال اعتراضات اخیر، برای آمریکا تاییدی بر رویکرد فشار حداکثری واشینگتن علیه تهران است.

به دنبال افزایش بهای بنزین در هفته گذشته، بسیاری از شهرهای ایران شاهد تظاهرات بی‌سابقه بود و طبق برآوردهای رادیو فردا و سازمان عفو بین‌الملل، پاسخ حکومت به اعتراض ناراضیان دست‌کم ۱۴۳ کشته و حدود پنج هزار بازداشتی به دنبال داشته است.

وزیر کشور ایران هم اخیرا گفته که اعتراضات بیشتر در مناطق «حاشیه‌نشین» بوده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG