لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

فرانسه یک دیپلمات ایرانی را در ارتباط با «طرح بمب‌گذاری نافرجام» اخراج کرد


منابع امنیتی و دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته اند، فرانسه در واکنش به طرح نافرجام بمب گذاری در همایش یک گروه مخالف حکومت ایران در نزدیکی پاریس، یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرده است.

وزارت خارجه فرانسه حدود سه هفته پیش گفته بود که «هیچ تردیدی نیست که وزارت اطلاعات ایران در این طرح دست داشته است».

همایش مجاهدین خلق نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شد و به دنبال آن مقامات فرانسه از خنثی سازی یکطرح حمله به این همایش خبر دادند.

در همین حال، فرانسه در دهم مهرماه دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ایران و دو شهروند ایرانی را در واکنش به «طرح حمله» به این همایش مسدود کرد.

دو منبع دیپلماتیک روز جمعه به رویترز گفته اند، دیپلمات ایرانی اخراج شده یک مامور اطلاعاتی است که به عنوان یک عضو سفارت ایران در پاریس فعالیت می‌کرد.

رویترز می‌گوید، سفارت ایران در پاریس از اظهار نظر در خصوص این موضوع خودداری کرده است.

در همین زمینه، پیشتر یک دیپلمات ایران در اتریش به اتهام همدستی با این طرح بازداشت شده است.

آلمان اسدالله الف (اسدی)که در سفارت ایران در وین اتریش کار می کرد به اتهام طراحی حمله با همایش مجاهدین خلق دستگیر کرد و به بلژیک تحویل داد.

این در حالی است دادستان فدرال بلژیک روز چهارشنبه اعلام کرد که دادگاهی در شهر آنتورپ، شمال بلژیک، بازداشت مظنون اصلی این طرح نافرجام را برای یک ماه دیگر تمدید کرده است.

این دیپلمات متهم است که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم در اختیار یک زوج ساکن در بلژیک قرار داده تا این همایش را هدف حمله قرار دهند. در اطلاعیه مقامات اروپایی این زوج «امیر. س» و «نسیمه.ن» معرفی شده بودند، اما سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد که نام کامل آنها «امیر سعدونی» و «نسین نومنی» است.

سازمان مجاهدین خلق ایران که از اعضای اصلی شورای ملی مقاومت است می‌گوید که در این همایش ۲۵ هزار نفر از مخالفان حکومت ایران حضور داشتند. به گفته این سازمان، امیر سعدونی و نسیمه نومنی خود را به عنوان هوادار مجاهدین خلق جا زده بودند.

این در حالی است ایران هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر با اشاره به این که هرگونه «اقدام تروریستی» از سوی جمهوری اسلامی محکوم است٬ گفته بود: «با توجه به اسناد و مدارک موجود٬ نقش معاندان٬ بدخواهان و عوامل مخرب شناخته شده در طراحی این نمایش مضحک روشن است.»

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG