لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

یک ناو فرانسوی ماموریت اروپا برای امنیت خلیج فارس را فرماندهی می‌کند


نمایی از تنگه هرمز
نمایی از تنگه هرمز

یک سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه روز پنجشنبه ۲۸ آذر گفت عملیات اروپا برای امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس از ماه آینده و تحت فرماندهی یک ناو جنگی فرانسوی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آمریکا با چند کشور دیگر که تاکنون به ائتلاف دریایی آن کشور پیوسته اند از ماه نوامبر عملیات مشترک برای حفاظت از نفتکش‌ها در برابر تهدیدهای ایران را آغاز کرده است. ولی فرانسه به این ائتلاف نپیوست و پیشنهاد دهنده یک ماموریت اروپایی جداگانه بوده است.

فرانسه و سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان نگران بودند که پیوستن کشورهای اروپایی به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا به خصوص در شرایطی که تنش در منطقه افزایش یافته می تواند پیام نادرستی باشد. کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد هنوز طرفدار حفظ این توافق هستند.

یک سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه گفت:«ناو جنگی کوربت از ابتدای سال میلادی آینده در ماموریت اروپایی امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس شرکت خواهد کرد.»

طی سال جاری تنش در منطقه افزایش یافته، تعدادی از نفتکش‌ها در آبهای خلیج فارس و اطراف تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته اند و آمریکا پرسنل و تجهیزات نظامی بیشتری به منطقه اعزام کرده است.

دولت آمریکا ایران را مسئول این حملات می داند ولی ایران این اتهام را تکذیب کرده است.

ماه ژوییه ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش ایرانی در آبراه جبل الطارق یک نفتکش بریتانیایی را در خلیج فارس توقیف کرد. مدتی بعد هر دو نفتکش آزاد شدند.

دولت فرانسه اعلام کرده که حدود ۱۰ کشور اروپایی و غیراروپایی متناسب با رای پارلمان‌های این کشورها ممکن است به ماموریت اروپایی بپیوندند. فرانسه از پایگاه دریایی خود در امارات متحده عربی به عنوان مرکز فرماندهی این ماموریت استفاده خواهد کرد.

تاکنون فقط دانمارک و هلند مشارکت قطعی در این ماموریت را اعلام کرده اند. سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه گفت یک کشتی جنگی و هلی کوپتر هلندی از ماه فوریه به این ماموریت خواهند پیوست و در فصل پاییز با یک کشتی دانمارکی جایگزین خواهد شد.

ایران با هر دو ماموریت آمریکا و اروپا برای حفاظت از کشتیرانی در منطقه مخالف است و می گوید حفظ امنیت در این دریاها باید برعهده ایران و سایر کشورهای منطقه باشد. علاوه بر ایران، عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی بخش اعظم نفت خود را از مسیر تنگه هرمز صادر می کنند.

هنوز مشخص نیست که چند کشور به ائتلاف دریایی آمریکا که فعالیت خود را از ماه نوامبر آغاز کرده خواهند پیوست. ولی بریتانیا و استرالیا تعهد داده اند که از طریق ارسال تجهیزات با آن همکاری خواهند کرد. دولت بریتانیا به ماموریت اروپایی نپیوسته است.

طبق طرح واشنگتن نیروی دریایی آمریکا هماهنگی کشتی‌ها و عملیات شناسایی و تجسسی را برعهده خواهد داشت و کشورهای دیگر در این ائتلاف در آبهای منطقه گشت زنی خواهند کرد و کشتی‌های تجاری متعلق به کشور خود را اسکورت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG