لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

اعتراضات فرانسه؛ بیش از ۱۷۰۰ تن بازداشت شده‌اند


ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه خواستار انجام دور تازه‌ای از مذاکرات با رهبران معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» شده‌است؛ شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات خشونت‌بار به بیش از ۱۷۰۰ تن رسیده‌است.

آقای فیلیپ ۱۷ آذر ماه در بیانیه‌ای که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شده گفته است «گفت‌وگو آغاز شده و باید ادامه پیدا کند». او در عین حال وعده داده است به نگرانی‌ها و اعتراضات به بالا بودن هزینه زندگی رسیدگی خواهد شد.

نخست وزیر فرانسه گفته است «رئیس‌جمهوری [امانوئل مکرون] سخن خواهد گفت و تدابیری را پیشنهاد خواهد کرد که در گفت‌وگو [با معترضان] جای خواهد گرفت».

این تازه‌ترین واکنش یک مقام عالی دولت فرانسه به ادامه اعتراضاتی است که طی ساعت‌های گذشته ده‌ها زخمی و صدها بازداشتی برجای گذاشته‌است.

بنا بر گزارش‌ها، قرار است آقای ماکرون هفته آینده «مسئله مهمی» را در رابطه با تنش‌های اخیر اعلام کند.

​راهپیمایی و اعتراضات از چند هفته پیش، و ابتدا در اعتراض به تاثیر افزایش مالیات سوخت بر هزینه زندگی خانواده‌های کم درآمد آغاز شد.

طولی نکشید که خواسته‌های معترضان گسترش یافت و به مواردی مانند کاهش مالیات، افزایش دستمزد، انرژی ارزان‌تر، بازنشستگی بهتر و حتی کناره‌گیری امانوئل مکرون رسید.

این اعتراضات در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه جریان دارد و در مواردی به خشونت کشیده شده‌است.

روز شنبه شماری نزدیک به ۱۲۵ هزار تن از معترضان که به «جلیقه زردها» موسوم شده‌اند به خیابان‌ها آمدند؛ در مقابل نیروهای پلیس، به پرتاب گاز اشک‌آور و حتی شلیک گلوله‌های پلاستیکی متوسل شده‌اند.

گزارش‌هایی از غارت فروشگاه‌ها، آتش‌زدن خودروها و برخی دیگر خشونت‌ها نیز منتشر شده‌است. پلیس می‌گوید ۱۳۸۵ نفر بازداشت شده‌اند.

پس از آن‌که گروهی از معترضان به طاق پیروزی (بنای معروف میدان شار دوگل در پاریس) خسارت‌هایی وارد کردند، دولت، موزه لور، برج ایفل و برخی دیگر از مراکز معروف در میان گردشگران را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، تعطیل کرد.

روز شنبه نیز نیروهای پلیس برای جلوگیری از حرکت معترضان به کاخ ریاست‌جمهوری دست به پرتاب گاز اشک‌آور زدند.

امانوئل مکرون هفته پیش اعلام کرد که افزایش بهای سوخت را لغو می‌کند؛ یعنی موضوعی که در واقع آغازگر اعتراضات بود، اما اعتراضات ادامه پیدا کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان|ت
XS
SM
MD
LG