لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

گروه هفت «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» روسیه را محکوم کرد


پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

وزیران خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان، در جریان نشست خود در کانادا، یکپارچه، عملکرد روسیه را «عاری از حس مسئولیت و بی‌ثبات‌کننده» نامیده و آن را محکوم کرده‌اند.

وزیران خارجه گروه هفت در نشست روز سوم اردیبهشت خود توافق کرده‌اند تا برای مقابله با «عملکرد روسیه» یک گروه کاری تشکیل دهند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است این گروه کاری به تحقیق و رصد «رفتارهای بدنهاد روسیه در هر شکلی، چه در زمینه جنگ سایبری، چه در زمینه اشاعه اخبار نادرست، تهدیدهای ناشی از ترور افراد و در هر مورد دیگری» می‌پردازد.

آقای جانسون در پی دیدار وزرای بریتانیا، کانادا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان و سرپرست وزارت خارجه آمریکا با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها به جز موضوع روسیه که گفته می‌شود محور اصلی نشست در کانادا بوده، وزرای گروه هفت در مورد توافق اتمی با ایران و آینده آن، جنگ داخلی سوریه و نیز آینده احتمالی مذاکرات و رخدادهای مربوط به کره شمالی نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

در سال‌های اخیر تنش‌ها میان روسیه و غرب، به خاطر آن‌چه اروپا و آمریکا، دخالت در اوضاع اوکراین می‌نامند، و نیز الحاق شبه‌جزیره کریمه، ورود به جنگ داخلی سوریه به نفع حکومت بشار اسد و نیز اتهام‌های مربوط به «دخالت هدفمند مسکو در انتخابات کشورهای غربی»، افزایش یافته‌است.

روسیه دخالت در اوضاع اوکراین را رد کرده‌است. مسکو می‌گوید به درخواست دولت مرکزی دمشق و برای «مبارزه با تروریسم» وارد کارزار نظامی سوریه شده‌است. کاخ کرملین دخالت در روند انتخابات کشورهای دیگر را تکذیب می‌کند.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه گفت «ما همگی عمیقا نگران رفتارهای غیر قابل قبول روسیه، از جمله حمله نفرت‌انگیر با عامل اعصاب در بریتانیا، هستیم».

اشاره خانم فریلند به مسمومیت یک جاسوس پیشین روس و دخترش در خاک بریتانیا است، که غرب مسکو را در آن دخیل می‌داند، اما روسیه این اتهام را رد کرده‌است.

جان سالیوان، سرپرست وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته «روسیه باید یک شریک سازنده در سوریه باشد، و در غیر این‌صورت، پاسخگو خواهد شد».

از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفته «بدون روسیه، راه‌حل سیاسی برای سوریه دست‌نیافتنی‌ست».

نشست مقام‌های ارشد لندن، اتاوا، توکیو، رم، پاریس، برلین و واشینگتن، دو هفته پس از حمله ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا، به تاسیسات سوریه، که از منظر غرب مربوط به توسعه و ساخت جنگ‌افزار شیمیایی‌ست، برپا شده‌است.

برپایه گزارش‌های رویترز و اسوشیتدپرس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG