لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۲

لاوروف:‌ روسیه و چین جلوی هرگونه اقدام خرابکارانه برای برهم زدن برجام را می‌گیرند


سرگئی لاوروف روز دوشنبه در چین و در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با وزیر خارجه چین.
سرگئی لاوروف روز دوشنبه در چین و در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با وزیر خارجه چین.

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه سوم اردیبهشت در چین اعلام کرد: «موضع ما با چین یکسان است، و هر دو کشور با هرگونه اقدامات خرابکارانه در مورد برهم زدن توافق اتمی برجام مقابله خواهند کرد».

سرگئی لاوروف گفت:‌ «ما مخالف هرگونه بازبینی در برجام هستیم. ما معتقدیم هرگونه تلاش برای به صفر رساندن این همه سال همکاری بین‌المللی و گفت‌وگو میان شش کشور، نتایج آسیب‌زننده در پی دارد».

وزیر خارجه روسیه افزود:‌ «ما جلوی هرگونه اقدامی که بخواهد به خرابی توافق اتمی برجام که اساس و حفظ آن در قطعنامه شورای امنیت مرتبط با آن عنوان شده منتهی شود را، می‌گیریم».

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۲ به توافقی درباره حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های آن دست یافتند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته بارها پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است ولی دولت ترامپ می‌گوید که تهران «روح برجام» را نقض کرده و نقش مثبتی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان نداشته است.

آقای ترامپ از مخالفان شدید برجام است و بارها گفته که این بدترین توافقی بوده که تاکنون دیده است. وی تا ۲۲ اردیبهشت به متحدان اروپایی آمریکا فرصت داده که «ایرادهای فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای با ایران را رفع کنند و گرنه احتمال دارد که ایالات متحده تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نکرده و از آن خارج شود.

در کنار ایالات متحده آمریکا،‌ اسرائیل و عربستان سعودی هم از مخالفان جدی توافق اتمی برجام با ایران هستند.

رهبران فرانسه و آلمان هر دو با دونالد ترامپ در واشینگتن مذاکره خواهند کرد و گزارش شده حفظ توافق برجام، از اولویت‌های این دیدار‌ها است.

هایکو ماس،‌ وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفت:‌ «رهبران آلمان و فرانسه از دونالد ترامپ می‌خواهند با توافق اتمی ایران همراهی کند چرا که خروج از آن، مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد».

او افزود: «ما باور داریم که حفظ این توافق، به شکل اساسی باید دنبال شود. در صورت به هم خوردن آن و یا خروج آمریکا از آن، هیچ گزینه جایگزینی نداریم و همه چیز می‌تواند به سمت بدتر شدن برود»‌.

یاسک بلیسا، نماینده اتحادیه اروپا در امور خلع سلاح هم گفته که برجام، حرکت جهانی برای خلع‌ سلاح بین‌المللی را تقویت کرده و در امنیت منطقه‌ای و جهانی نقش مثبت داشته و اطمینان داده که برنامه اتمی ایران، در مقاصد صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

کورنل فروتا، از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم اظهار داشت که این توافق، روند دستیابی ما به تاسیسات هسته‌ای ایران را بسیار بهتر کرده است.

او افزود: «به طور خلاصه اگر بخواهم بگویم، ایران تحت سیاست راستی‌آزمایی جدی است و تمامی تعهدات خود در قالب توافق برجام را اجرا می‌کند. این مهم است که ایران کماکان متعهد به اجرای آن باقی بماند».

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا از چند ماه قبل مذاکراتی را با آمریکا آغاز کرده‌اند تا تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر برنامه موشکی و نقش آن در منطقه خاورمیانه اعمال کنند.

در آخرین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا این تحریم‌ها مورد موافقت ایتالیا و اتریش قرار نگرفت و تصمیم‌گیری درباره آن به نشست‌های بعدی رهبران اروپایی موکول شد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آسوشیتد پرس، رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG