لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

رییس جمهور افغانستان سفر به واشینگتن برای مذاکره در مورد توافق با طالبان را «به تاخیر انداخت»


قرار بود سفر اشرف غنی به واشینگتن اوایل هفته آینده انجام شود.
قرار بود سفر اشرف غنی به واشینگتن اوایل هفته آینده انجام شود.

به گفته یک منبع مطلع از مذاکرات، رییس جمهور افغانستان سفر به واشینگتن برای مذاکره در مورد پیش نویس توافق با طالبان را که قرار بود اوایل هفته آینده انجام شود به تاخیر انداخته است.

این خبر پس از بازگشت ناگهانی زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان به قطر برای گفتگوهای پیش بینی نشده با این گروه اعلام شد. آقای خلیلزاد روز دوشنبه در سفر به کابل اعلام کرده بود که توافق مربوط به خروج تدریجی نیروهای آمریکایی کامل شده و در صورت تایید آن توسط دونالد ترامپ نهایی خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس منبعی که تاخیر در سفر اشرف غنی به واشینگتن را به این خبرگزاری گفت حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود.

از روز دوشنبه که زلمی خلیلزاد توافق «در اصول» با گروه طالبان را اعلام کرد دو بمبی که در خودرو کار گذاشته شده بود در کابل منجر شده و گروه طالبان مسئولیت هر دو حمله را پذیرفته است. در یکی از بمبگذاری ها حداقل 16 غیرنظامی و در بمبگذاری دوم یک نظامی آمریکایی کشته شدند.

در مورد موفقیت این توافق برای صلح در افغانستان اعتراضاتی از سوی مقام های دولت افغانستان و سفرای آمریکا در آن کشور مطرح شده است.

طالبان تشدید حملات خود در هفته های اخیر از جمله حمله گسترده به ولایت های قندوز و بلغان را به عنوان تضمینی برای موضع قوی تر در مذاکرات با آمریکا توجیه کرده است. ولی تعداد کثیر قربانیان غیرنظامی این حملات خشم افغان ها و برخی از سیاستمداران آمریکایی را برانگیخته است.

الیوت انگل، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواسته است که زلمی خلیلزاد در مورد توافق با طالبان به این کمیته شهادت دهد. او گفت:«در وضعیت فعلی به نظرم صرفا گزارش دهی شما کافی نیست.»

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از جزییات مذاکرات آمریکا با طالبان بی اطلاع بوده و گفته می شود روز دوشنبه آقای خلیلزاد متن کامل توافق را در اختیار او قرار نداده و فقط آنرا به او نشان داده است.

گروه طالبان از ابتدا مذاکره با دولت مرکزی افغانستان که آنرا دست نشانده آمریکا و نامشروع می داند رد کرده هر چند آمادگی خود برای ملاقات با مقامات افغان بعنوان اشخاص را اعلام کرده است.

در روزهای اخیر دولت افغانستان همچون سفرای سابق آمریکا در کابل در مورد خروج سریع نیروهای آمریکایی بدون پذیرش شروط مشخصی از سوی طالبان اظهار نگرانی کرده است. آنها می گویند بدون تعهد صریح طالبان به کاهش حملات خود چنین توافقی می تواند به یک جنگ داخلی شبیه سال های دهه نود میلادی، فاصله بین خروج نیروهای شوروی و قدرت گیری طالبان منجر شود.

آمریکا امیداور است که در نتیجه این توافق گروه طالبان مذاکره با دولت مرکزی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ دسامبر را بپذیرد. اشرف غنی بر برگزاری انتخابات در این تاریخ تاکید کرده و با تشکیل هرگونه دولت موقت به جای انتخابات مخالف است.

تاکنون از ۹ دوره مذاکرات آمریکا با طالبان جزییات چندانی منتشر نشد. آقای خلیلزاد گفته است به فاصله ۱۳۵ روز پس از نهایی شدن توافق حدود ۵ هزار نیروی آمریکایی ازافغانستان خارج خواهند شد. در حال حاضر تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان حدود ۱۴ هزار نفر است.

طالبان خواهان خروج هر چه سریعتر تمامی نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان است که تعداد آنها روی هم رفته حدود۲۰ هزار نفر است.

در مقابل آمریکا نیز از طالبان می خواهد که اجازه ندهد مناطق تحت کنترل این گروه به پناهگاه نیروهای تندرو تروریستی مثل القاعده و یا شاخه محلی «خلافت اسلامی» برای حمله به آمریکا و متحدانش تبدیل شود.

همزمان با اين تحولات نيروهای طالبان روز جمعه به مرکز ولايت فراه در غرب افغانستان حمله کردند. به گفته والی فراه حداقل دو غير نظامی کشته و ۱۵ نفر ديگر در اين حمله زخمی شدند و زد و خوردهای پراکنده در شهر ادامه دارد.

در عين حال به گفته رييس شورای محلی قندوز درگيری در حداقل يک نقطه از شهر و دو منطقه در حومه آن از سر گرفته شده و برخی از ساکنان دوباره تلاش می کنند از قندوز بگريزند.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG