لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۰

اسرائیل: حزب‌الله «بزرگ‌ترین» دشمن شمالی است، برای جنگ با لبنان آماده‌ایم


بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل
بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، دوشنبه ۲۰ مرداد گفت، کشورش «برای جنگ با لبنان آماده است» و در صورتی که چنین جنگی به اسرائیل تحمیل شود، در ورود به آن «تردید نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، آقای گانتس در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست، اضافه کرد در صورت بروز چنین جنگی، لبنان بهای سنگینی خواهد پرداخت».

وی حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در همان حال که «بزرگ‌ترین دشمن شمالی» برای اسرائیل است، «مشکل بزرگ لبنان» نیز هست.

بنی گانتس گفت انفجارهای هفته گذشته بیروت «یک فاجعه» است ولی ممکن بود از این هم بدتر باشد زیرا حزب‌الله در منازل مسکونی و از جمله در روستاهای جنوب لبنان سلاح‌های ایرانی را انبار کرده است.

به گفته وی، حزب‌الله دشمنی است که از مخفی کردن سلاح در بافت مسکونی ابایی ندارد و خانه‌هایی در لبنان هست که یک اتاقش برای مهمان و اتاق دیگرش برای موشک است اما اگر جنگی درگیرد، «اتاق مهمان نیز مصون نخواهد ماند».

سخنان وزیر دفاع اسرائیل شش روز پس از انفجارهای مهیب بیروت که تلفات و جراحات و خسارات سنگینی به لبنان وارد کرده، بیان شده است.

در انفجار ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم در بندر و لنگرگاه بیروت در روز ۱۴ مرداد، تا کنون ۱۶۰ جسد بدست آمده و دهها تن دیگر هنوز ناپدید هستند؛ هزاران زخمی برجای مانده، حدود ۳۰۰ هزار تن بی‌خانمان و نیمی از پایتخت لبنان ویران شده است.

اسرائیل ارتباط خود را با انفجار بیروت قاطعانه رد کرده و برای ارائه کمک، به ویژه یاری درمانی به مجروحین لبنان ابراز آمادگی کرد.

بنی گانتس دوشنبه گفت٬ ارائه پیشنهاد کمک کشورش به لبنان «صادقانه» بوده زیرا از این فاجعه «متاسف» شد.

وزیر دفاع اسرائیل در حالی تلویحی حزب‌الله و حسن نصرالله را با انفجار بیروت مرتبط دانسته که دبیر کل حزب‌الله به شدت از سازمان خود در اداره این بندر و ارتباط با ماده‌ای که موجب انفجار شد، سلب مسئولیت کرد.

حسن نصرالله ۱۷مرداد مدعی شد که آگاهی حزب‌الله از بندر حیفای اسرائیل «بیش‌تر» از بندر بیروت بوده است.

مقامات رسمی لبنان هنوز عوامل مشخصی را در ارتباط با انفجارهای بیروت متهم نکرده و افرادی از مسئولان بندر را به ظن اهمال در قبال ماده نیترات آمونیوم که ۷ سال در انبار شماره ۱۲ این بندر قرار داشت، بازداشت کرده‌اند.

میشل عون، رییس جمهوری لبنان، گفته است که هر احتمالی، از جمله خرابکاری خارجی در دست بررسی است.

پس از انفجار بیروت، تنش میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل که در طول سه هفته پیش از آن در جریان بود، ظاهرا تا حد زیادی فروکش کرده بود.

مقامات اسرائیل به حزب‌الله در زمینه حمله احتمالی به مرز یا نظامیان این کشور با هدف انتقام گرفتن از کشته شدن یک عضو حزب‌الله در حملات هوایی ماه گذشته اسرائیل در سوریه، «هشدار» داده بودند.

بنیامین نتانیاهو گفته بود حسن نصرالله، لبنان را «به خاطر ایران» به باتلاق می‌کشاند.

وزیر دفاع اسرائیل در نشست ۲۰ مرداد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورش این را نیز گفت که حزب‌الله تنها یکی از بازوان منطقه‌ای ایران است و هدف دیگر اسرائیل در ارتباط با ایران، جلوگیری از «ایجاد یک شاخه تروریستی» در خاک سوریه است.

بنی گانتس گفت، برای اسرائیل وارد کردن فشار بر ایران و برداشتن گام‌هایی با هدف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همچنان «در صدر اولویت» قرار دارد.

اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا جهت تمدید تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران بیان شده است.

اسرائیل از طرح مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با ایران حمایت کرده و خواهان رای موافق کشورهای عضو شورای امنیت به پیشنهاد آمریکا شده است.

خبرگزاری فرانسه ارزیابی کرده که این پیشنهاد آمریکا در نشست شورای امنیت رد شود.

اما بنی گانتس به کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورش گفت اسرائیل به تعامل با دولت‌های جهان با هدف جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد.

ژنرال گانتس در شرایطی برای اولین بار بعد از رسیدن به وزارت دفاع در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست حصور یافت که ائتلاف سیاسی حزب او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با اختلاف‌های جدی داخلی به ویژه بر سر لایحه بودجه روبروست.

زوی هاوزر، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست به بنی گانتس گفته است، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و حسن نصرالله منتظر برگزاری انتخابات دیگری در اسرائیل (و شکست دولت کنونی) هستند.

به گفته این مقام ارشد مجلس اسرائیل، در حالی که کشورش در یک‌سال اخیر مشغول سه انتخابات بود «ایران و گروههای نیابتی‌اش؛ حزب‌الله و حماس، در خواب زمستانی نبودند».

آقای هاوزر گفت «ما باید سریعا به خود بیاییم و اگر بر اختلافات فائق نشویم، همه خواسته‌های ایران، حزب‌الله و حماس را در سینی طلا تقدیم آنها کرده‌ایم».


XS
SM
MD
LG