لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۶

ابراز ناتوانی آلمان از حمایت کامل از شرکت‌ها در برابر آمریکا


تاکنون چند شرکت عظیم در اظهار نظرهای رسمی از ناتوانی خود در برابر تحریم‌های آمریکا سخن گفته‌اند
تاکنون چند شرکت عظیم در اظهار نظرهای رسمی از ناتوانی خود در برابر تحریم‌های آمریکا سخن گفته‌اند

وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه، اول خردادماه، منتشر شد به ناتوانی دولت متبوع خود و دیگر دولت‌های اروپا در «حمایت کامل» از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک روزنامه آلمانی‌زبان، پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، تاکید کرد که دولت این کشور تا حد امکان از کمپانی‌ها حمایت خواهد کرد، اما «قادر به حفاظت کامل از آنها نیست».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج خواهد شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

پس از این تصمیم، طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای به‌ویژه اروپایی‌ها بر ادامه اجرای برجام بدون آمریکا تأکید کردند.

اما به‌رغم حمایت مقام‌های سیاسی اروپایی از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا، شرکت‌ها و طرف‌های اقتصادی و تجاری آسیایی و اروپایی که با ایران همکاری دارند، نسبت به آینده روابط تجاری خود با ایران اطمینان ندارند.

تاکنون چند شرکت عظیم در اظهار نظرهای رسمی از ناتوانی خود در برابر تحریم‌های آمریکا سخن گفته‌اند.

از جمله مدیرعامل شرکت آلمانی زیمنس هفته گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد که پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید، این شرکت نمی‌تواند همکاری تجاری جدیدی با ایران انجام دهد.

بر همین منوال کمپانی توتال فرانسه نیز اعلام کرده است که بدون معاف شدن از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قادر به ادامه کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست.

حال موضع وزیر اقتصاد آلمان نیز می‌تواند تاییدکننده رویکرد این شرکت‌ها باشد و به احتمال قوی از اعتماد به نفس آنها برای کار در ایران خواهد کاست.

آقای آلتمایر گفت که دولت آلمان به شرکت‌ها برای کار در ایران کمک خواهد کرد، با این حال «نمی‌تواند به طور کامل از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند».

پتر آلتمایر در پاسخ به پرسشی درباره نوع کمک دولت متبوعش به کمپانی‌ها گفت که برلین می‌تواند هم به شرکت‌ها در ارزیابی موقعیت کمک کند و هم ایالات متحده را به اعطای معافیت به بعضی شرکت‌ها ترغیب کند.

او گفت: «ما هر جا بتوانیم کمک خواهیم کرد، اما راهی برای عبور کامل از عواقب این کناره‌گیری یک‌طرفه [آمریکا] نیست.»

این‌ها همه در حالی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود در این مقام گفت که دولتش «شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

آقای پومپئو در ادامه «۱۲ شرط» را برای مذاکره و دستیابی به توافق جدیدی با تهران تعیین کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌گوید که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، قرار است روز سه‌شنبه در واشینگتن با آقای پومپئو دیدار کند.

احتمالاً یکی از موضوعات مورد بحث میان مایک پومپئو و همتای آلمانی‌اش نیز همین موضوع تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی و عواقب آن برای شرکت‌های آلمانی خواهد بود.

با استفاده از رویترز. ف. دو. / پ.پ

XS
SM
MD
LG