لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

آزادی مشروط نویسنده ترک‌تبار در اسپانیا


وکیل مدافع دوگان آخانلی، نویسنده‌ ترک‌تبار، که به درخواست آنکارا در اسپانیا بازداشت شده بود از آزادی مشروط او خبر داد.

آقای آخانلی که از سال‌ها پیش در آلمان زندگی می‌کند، روز شنبه ۲۸ مرداد، با پیگیری دولت ترکیه در اسپانیا بازداشت شده بود؛ با این حال، وکیل او در پیامی فیس‌بوکی اعلام کرد دادگاه روز یکشنبه ۲۹ مرداد، حکم به آزادی موقت موکلش داد مشروط بر آنکه از مادرید خارج نشود.

دولت آلمان به اسپانیا هشدار داده بود این نویسنده را به ترکیه مسترد نکند.

همچنین زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه از همتای اسپانیایی خود خواسته‌ بود تا اجازه دسترسی آقای آخانلی به کمک‌های کنسولی را «هرچه زودتر» صادر کند.

اتهام اصلی دوگان آخانلی اعلام نشده اما برخی از مقام‌های سیاسی در آلمان، بازداشت او را در اروپا که از منتقدان اردوغان است، به شدت محکوم کرده‌اند.

این نویسنده که در ترکیه زاده شده است در پی چند سال زندان، در سال ۱۹۹۱ به آلمان مهاجرت کرد. او از نویسندگان منتقد به وضعیت حقوق بشر در ترکیه است.

شاخه آلمانی انجمن جهانی قلم، نیز با اشاره به نوشته‌های این نویسنده در مورد جریان کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵، اعلام کرده بود از نظر این انجمن بازداشت او به‌دلایل سیاسی انجام شده‌است.

از منظر گروه بزرگی از پژوهشگران و مورخان، کشتار و اخراج نزدیک به ۱.۵ میلیون ارمنی در زمان حکومت عثمانی، «نسل‌کشی» بود. ترکیه اما مخالف این تلقی‌ است و می‌گوید شمار بسیار کم‌تری از ارمنیان، و آن‌هم بیشتر به خاطر بحران و درگیری‌ها کشته شده‌اند و نه یک برنامه منسجم از طرف حکومت عثمانی برای نابودکردن اقلیت مسیحی در ترکیه.

انجمن قلم آلمان می‌گوید اتهام‌های وارد شده به دوغان آخانلی مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که او اساسا خارج از خاک ترکیه انجام داده‌است.

خبرگزاری آلمان می‌گوید پیشتر در سال ۲۰۱۱ یک دادگاه ترکیه غیابا حکم به برائت دوگان آخانلی از اتهام‌های مربوط به «دزدی» و «قتل» از سال ۱۹۸۹ داده بود. اما یک دادگاه دیگر تبرئه را رد کرده و مدعی‌ شده او با «تروریست‌ها» ارتباط داشت.

XS
SM
MD
LG