لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

درخواست ترکیه از آلمان برای استرداد یک مظنون به مشارکت در کودتای نافرجام


مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفته است، از آلمان در خواسته شده که یکی از مظنونان اصلی کودتای نافرجام سال گذشته را تحویل دهد.

به گزارش رویترز، دولت ترکیه در نامه ای دیپلماتیک به دولت آلمان، خواستار استرداد عادل اکسوز شده است. دولت ترکیه می گوید عادل اکسوز «امام» پرسنل نیروی هوایی ترکیه بود که پارلمان این کشور را بمباران کردند.

مقام های ترکیه می گویند، عادل اکسوز پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژويیه سال گذشته در یک پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا بازداشت شد. اما یک رییس دادگاه دو روز بعد، حکم آزادی او را صادر کرد و از آن زمان وی فراری است.

رسانه های ترکیه می گویند، عادل اکسوز هم اکنون در فرانکفورت زندگی می کند و ایالت بادن ورتنمبرگ به وی اقامت موقت داده است.

گفته می شود عادل اکسوز از هواداران فتح الله گولن است. فتح الله گولن، روحانی مخالف حکومت رجب طیب اردوغان هم اکنون در آمریکا بسر می برد. ولی حکومت ترکیه وی را عامل اصلی کودتای سال گذشته می داند، این در حالی است فتح اله گولن دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را رد می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مولود چاوش‌اوغلو گفته است: اگر این فرد در آنجا حضور دارد، ما خواستار بازداشت و استرداد او به ترکیه هستیم.

در همین حال، مارتین شیفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه تایید کرده است که برلین نامه و در خواست ترکیه را دریافت کرده است و آن را مورد بررسی قرار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با این حال تاکید کرده است که مشخص نیست که عادل اکسوز در آلمان بسر می برد یا نه.

مارتین شیفر اضافه کرده است که آلمان از اتهامات علیه عادل اکسوز آگاه است.

در حالی ترکیه از آلمان در خواست استرداد عادل اکسوز را مطرح کرده که روابط دو کشور طی ماه های اخیر به شدت تیره شده است.

رجب طیب اردوغان،رییس جمهوری ترکیه، نیز اخیرا آلمان را متهم کرده است که با پاسخ ندادن به هزاران پرونده ای که به برلین ارسال شده است، به تروریست ها کمک کرده است.

رجب طیب اردوغان گفته بود: ما به (آنگلا) مرکل چهار هزار و ۵۰۰ پرونده دادیم، ولی هیچ پاسخی حتی برای یکی از آنها دریافت نکردیم.

ترکیه، آلمان را متهم می کند که به شبه نظامیان وابسته گروه های کرد و نیروهای چپ پناه می دهد. همچنین شماری از نیروهای نظامی ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته از المان تقاضای پناهندگی کرده اند.

XS
SM
MD
LG