لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

صدور حکم بازداشت ده‌ها نفر دیگر به اتهام ارتباط با کودتای ترکیه


بازداشت‌ها و اخراج‌ها با حکم رجب طیب اردوغان، باعث نگرانی مدافعان حقوق رسانه‌ها و برخی از کشورهای غربی شده است.
بازداشت‌ها و اخراج‌ها با حکم رجب طیب اردوغان، باعث نگرانی مدافعان حقوق رسانه‌ها و برخی از کشورهای غربی شده است.

یک خبرگزاری ترکیه‌ای روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، از صدور حکم بازداشت ۳۵ نفر، از جمله چند روزنامه‌نگار، به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام تابستان سال گذشته در این کشور خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی آناتولی، هدف اصلی از صدور این احکام تازه را «شاخه رسانه‌ای شبکه [فتح‌الله] گولن» معرفی کرده است.

فتح‌الله گولن، واعظ ترکیه‌ای که در حال حاضر ساکن آمریکاست و سابقا با رجب طیب اردوغان دوستی و همکاری داشته، متهم است که کودتای نافرجام سال گذشته را رهبری کرده است.

آقای گولن در پاسخ گفته که هیچ گونه ارتباطی با این رخداد نداشته است و در مقابل آقای اردوغان را مسئول این کودتا می‌داند.

از تابستان سال گذشته که کودتای نافرجام نزدیک به ۲۵۰ کشته بر جای گذاشت هزاران نفر در ترکیه بازداشت و زندانی شده، هزاران نفر دیگر کار خود را از دست داده‌اند و صدها نفر در انتظار برگزاری دادگاه خود هستند.

خبرگزاری رویترز تعداد اخراجی‌ها از بخش عمومی و خصوصی در ترکیه را حدود ۱۵۰ هزار نفر و تعداد بازداشتی‌ها را بیش از ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

اواخر تیرماه گذشته دولت ترکیه بیش از هفت هزار و ۳۰۰ نفر دیگر از کارمندان و کارکنان نهادهای مختلف دولتی را اخراج کرد. بیشتر اخراجی‌ها از نیروهای امنیتی و وزارت کشور ترکیه بودند.

حال به این فهرست می‌توان نام ۳۵ نفر دیگر، از جمله ۹ اهل رسانه، را نیز اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این افراد که در میان‌شان نام دبیر یک روزنامه اپوزیسیون کشور نیز دیده می‌شود، به «عضویت در سازمان تروریستی مسلح» متهم شده‌اند.

در گزارش‌ها آمده است که این افراد همگی از اپلیکیشنی به نام «بای‌لاک» استفاده کرده‌اند، اپلیکیشن پیغام‌رسان رمزداری که به گفته دولت آقای اردوغان در شبکه فتح‌الله گولن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تداوم بازداشت‌ها و اخراج‌ها در ترکیه با حکم رجب طیب اردوغان، به‌ویژه با هدف روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه، باعث نگرانی شدید سازمان‌های مدافع حقوق رسانه‌ای‌ها و برخی از متحدان غربی ترکیه از جمله آلمان شده است.

بعضی از این گروه‌ها و کشورها این نگرانی را مطرح کرده‌اند که دولت ترکیه از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به عنوان بهانه و دستاویزی برای سرکوب مخالفان خود بهره بگیرد.

در همین زمینه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ترکیه خبر داده است که در یک سال گذشته حدود ۱۵۰ رسانه تعطیل شده و حدود ۱۶۰ اهل رسانه روانه زندان شده‌اند.

محاکمه حدود ۵۰۰ متهم کودتا از جمله ژنرال‌های ارتش و خلبانان نیروی هوایی روز سه‌شنبه، دهم مرداد، در آنکارا آغاز شد.

XS
SM
MD
LG