لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

وزیر خارجه ترکیه: همه‌پرسی کردستان می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود


در واکنشی تازه به همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه هشدار داد که این همه‌پرسی می‌تواند شرایط منطقه را بدتر کرده و حتی به جنگ داخلی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاوش‌اوغلو در پاسخ به پرسشی درباره این همه‌پرسی گفت: «خدای ناکرده، ممکن است تا جنگ داخلی پیش برود.»

رئیس دولت اقلیم کردستان عراق اواسط خردادماه سال جاری اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در روز ۲۵ سپتامبر، کمتر از دو ماه دیگر، برگزار خواهد شد.

این خبر اما واکنش منفی همسایه‌های عراق یعنی ایران و سوریه و ترکیه روبه رو شد که هر یک بخش قابل توجهی از جمعیت‌شان کرد است.

علاوه بر این سه کشور که آشکارا با طرح همه‌پرسی ابراز مخالفت کردند، آلمان نیز که از متحدان مهم کردها در اروپاست از آن ابراز نگرانی کرده و چنین نظر داد که بیم آن دارد استقلال کردهای عراق از بغداد تنها به تنش بیشتر در عراق دامن بزند.

با این حال واکنش تازه وزیر خارجه ترکیه در این باره را می‌توان شدیدترین واکنش به این طرح دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ت‌ر‌ت» ترکیه بار دیگر در این باره نظری منفی داد.

به گفته آقای چاوش‌اوغلو، این همه‌پرسی می‌تواند شرایط منطقه را بدتر کند و حتی به جنگ داخلی بینجامد.

این مقام بلندپایه ترک بدون اشاره به نتیجه همه‌پرسی این اظهار نظر را کرده است.

لینک مستقیم

تاکنون هیچ کشور یا سازمانی از طرح همه‌پرسی اقلیم کردستان حمایت همه‌جانبه نکرده است و حتی دولت دونالد ترامپ از ریاست جمهوری کردستان خواستار تعویق در اجرای همه‌پرسی شده است.

با این همه اقلیم کردستان کمتر از یک هفته پیش این درخواست را هم رد کرد.

در همین زمینه مسعود بارزانی در ماه میلادی گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت که کردها خود نهایتاً مسئولیت پاسخ «آری» به استقلال در همه‌پرسی را بر عهده خواهند گرفت.

به گفته رئیس دولت اقلیم، کردستان پس از آن تلاش خواهد کرد تا «از طریق برقراری گفت‌وگو» با بغداد و قدرت‌های منطقه همچون ترکیه و ایران کنار بیاید تا از تنش و درگیری بیشتر نیز جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG