لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

مرکل: گفت‌و‌گوها برای تشکیل دولت ائتلافی دشوار خواهد بود


آنگلا مرکل می‌گوید هنوز مسایل مهمی وجود دارند که باید حل و فصل شوند
آنگلا مرکل می‌گوید هنوز مسایل مهمی وجود دارند که باید حل و فصل شوند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت: مشخص نیست که محافظه‌کاران چه زمانی بتوانند در مورد گفت‌وگوهای خود با سوسیال دمکرات‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی به جمع‌بندی برسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم مرکل که پیش از مذاکرات با سوسیال دموکرات های آلمان در روز یکشنبه ۱۵ بهمن، سخن می‌گفت، افزود که احتمال می‌دهد مذاکرات باقیمانده دشوار باشند.

او قبل از شروع مذاکرات گفت: «ما امروز دوباره برای انجام دور دوم مذاکرات جمع شده‌ایم. هنوز ممکن نیست که بگوییم چه قدر طول می‌کشد. روز گذشته زمینه‌های خوبی داشتیم اما کماکان مسائل مهمی وجود دارند که باید حل شوند».

آنگلا مرکل افزود: «من امروز با حسن نیت مذاکرات را شروع می‌کنم، اما انتظار می‌رود که امروز با مذاکرات دشواری روبرو شویم».

در این میان، برخی از سیاست‌مداران می‌گویند که نشست‌ها ممکن است تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه طول بکشد.

در این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: آنگلا مرکل و محافظه‌کاران روز یکشنبه با امید به آنکه این آخرین دور مذاکرات برای تشکیل دولت جدید آلمان باشد، گفت‌وگوهای خود را با سوسیال دموکرات‌ها از سر می‌گیرند. هر چند که گمان می‌رود مذاکرات دو روز دیگر هم ادامه پیدا کنند. رهبران حزب هشدار داده‌اند که اکثر مسائل مهم هنوز حل نشده‌اند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه تلاش برای ایجاد یک دولت ائتلافی تاکنون در نوع خود طولانی‌ترین پس از جنگ جهانی دوم بوده است، ‌افزود که توافق در این مورد باید از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات مورد تایید قرار گیرد و این در شرایطی است که بسیاری از آنان در مورد تجدید این اتحاد که از سال ۲۰۱۳ میلادی، قدرت را در دست داشته، به ویژه پس از نتایج فاجعه بار انتخابات برای حزب سوسیال دموکرات در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی دچار تردید هستند.

حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبرب خانم مرکل و تنها متحدش از ایالت بایرن، حزب سوسیال مسیحی، همراه با سوسیال دموکرات‌ها روز یکشنبه را به عنوان مهلت برای جمع‌بندی مذاکرات تعیین کردند، هر چند که آنها احتمال ادامه مذاکرات برای دوشنبه و سه‌شنبه را نیز مطرح کرده‌اند.

مارتین شولتس، رهبر سوسیال دموکرات‌ها، هنگام شروع مذاکرات به خبرنگاران گفت: « سه حزب در روزهای اخیر توافق‌هایی کرده‌اند و در بسیاری از نقاط به یکدیگر نزدیک شده‌اند اما هنوز مشکلاتی به ویژه در مورد سیاست‌های اجتماعی باقی مانده است که باید مورد بحث قرار بگیرند».

او افزود: این موضوع و مسائل مربوط به کار و بهداشت برای حزب سوسیال دموکرات در اولویتند. من کماکان علاقه‌مند به پیشرفت سریع مذاکراتم اما ما می‌خواهیم یک دولت باثبات را برای آلمان به ارمغان بیاوریم و دولت باثبات باید دارای یک توافق ائتلاف پایدار و مناسب برای همه باشد».

آقای شولتس اضافه کرد: «در نهایت، ما باید زمانی را که برای ایجاد چنین پایه مستحکمی لازم داریم مورد استفاده قرار دهیم».

پیش از این، تلاش‌های آنگلا مرکل در ماه نوامبر سال گذشته برای تشکیل دولت ائتلافی با دو حزب کوچک‌تر ناکام ماند.

در این میان، مارتین شولتس که قبلا با تشکیل «ائتلاف بزرگ» بین دو حزب اصلی آلمان مخالفت کرده بود، نظرش را تغییرداد. با این حال،‌ بخش‌هایی از حزب سوسیال دموکرات با ایده ائتلاف با محافظه کاران مخالفند.

آسوشیتدپرس نوشت: عدم دستیابی به یک موافقت‌نامه یا قطع گفت‌وگوها از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات می‌تواند باعث به وجود آمدن یک دولت اقلیت به رهبری خانم مرکل یا انتخابات مجدد به عنوان تنها گزینه برای تشکیل دولت در آلمان شود.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ش.م/ب.ک
XS
SM
MD
LG