لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

قاسمی: رئیس سی‌آی‌ای بدنبال تفرقه‌افکنی در منطقه است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات رئیس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده، سی‌آی‌ای، مبنی بر مخالفت مردم ایران با «ماجراجویی‌های رژیم» در منطقه را «سخیف» و «صرفاً به منظور ایجاد تفرقه» توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه (۱۱ بهمن) خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، در واکنش به سخنان مایک پومپئو دربارهٔ سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت که تهران به «اصل عدم مداخله» در امور دیگر کشورها احترام می‌گذارد.

مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای، در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی‌بی‌سی، ضمن اشاره به اعتراضات سراسری اخیر در ایران ابراز امیدواری کرد که مردم ایران «به پا خیزند و بفهمند که ماجراجویی‌های رژیم [در منطقه] به نفع‌شان نیست».

بهرام قاسمی در واکنش به این اظهارات گفت که «همسایگان همواره اولویت نخست» در سیاست خارجی ایران «بوده و خواهند بود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که تهران، «بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تمامی همسایگان خود احترام گذاشته» است.

این سخنان آقای قاسمی در حالی بیان می شود که ۱۱ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا،سال گذشته، در نامه ای که در مجمع عمومی سازمان ملل توزیع شد، ایران را متهم کردند که باحمایت از «تروریسم» و مداخله مدوام در امور داخلی کشورهای عربی، باعث تنش و بی ثباتی در منطقه می شود.

ایران این اتهامات را «بی‌پایه و اساس» خوانده و این کشورها را متهم به حمایت از «تروریسم »کرد.

به گفته قاسمی، جمهوری اسلامی «برای همکاری بیشتر، درک متقابل، تعمیق روابط و همزیستی مسالمت‌آمیز و تأمین امنیت دسته‌جمعی تمامی کشورهای همسایه و پیرامونی خود… گام‌های بلندی برداشته و برای تحقق آن تلاش و ایده‌های سازنده‌ای را مطرح» کرده‌است.

وی بدون اشاره به مصادیق اظهارات خود، با اشاره به اظهارات رئیس سی‌آی‌ای افزود که «تکرار این‌گونه سخنان سخیف صرفاً به منظور ایجاد تفرقه میان کشورها و ملت‌های مسلمان منطقه و نشانگر استمرار زیاده‌خواهی‌های» آمریکا تلقی می‌شود.

قاسمی اضافه کرده که «این حضورِ مداخله‌گرایانه و بی‌ثبات کننده آمریکا در منطقه و پیرامون مرزهای ایران است که… مانعی جدی بر سر راه نزدیک شدن این کشورها به یکدیگر و پایان دادن به برخی اختلافات و بحران‌های موجود از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین ایالات متحده را به عنوان «متهم اصلی در ایجاد بی‌ثباتی و رشد افراط‌گرایی و افزایش خصومت و خشونت و رشد تروریسم در این منطقه و تمام جهان» معرفی کرده‌است.

مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای در گفت‌وگوی خود همچنین با بیان این که آمریکا در برابر «ماجراجویی‌های» ایران خواهد ایستاد، گفته که «باید مطمئن شویم که نه تنها قاسم سلیمانی، بلکه رهبران سیاسی ایران هم مثل [حسن] روحانی و دیگران، مسئولیت جنگ‌افروزی‌هایی را که کرده‌اند بپذیرند.»

پومپئو با ابراز نگرانی از جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی نیز افزوده راه جلوگیری از اینکه این اقدامات به جنگی جدید بینجامد، این است که «مردم ایران بفهمند این برای‌شان اصلاً خوب نخواهد بود.»

به گفته وی، «ما شاهد اعتراضات این چند هفته اخیر بودیم، مردم ایران درک می‌کنند که این ماجراجویی‌ها که ده‌ها میلیون دلار برای مردم ایران خرج برمی‌دارد و زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد…، و جنگ در یمن هیچ معنایی ندارد.»

رئیس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده دربارهٔ حضور ایران در عراق نیز گفته بود: «ما خیلی وقت است می‌دانیم که مردم ایران حامی ماجراجویی‌ها و فعالیت‌های نظامی در جاهایی مثل عراق نیستند، در جاهایی که اصلاً به منفعت ایران نیست، امیدواریم که درک رهبران ایران از این وضع عوض شود.»

ایران و عربستان سعودی چند سالی است که در دو کشور سوریه و یمن از طرفین متخاصم حمایت می‌کنند.

تهران در سوریه حامی حکومت مرکزی و بشار اسد است و ریاض نیز در یمن به سرکوب شورش شیعیان حوثی مشغول است.

با این حال تهران و ریاض به صورت متقابل، یکدیگر را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم می‌کنند.

اشاره رئیس سی‌آی‌ای به اعتراضات سراسری دی‌ماه گذشته در بیش از ۱۰۰ شهر ایران است که با «نه به گرانی» آغاز شد، اما به سرعت به شعارهای علیه سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی رسید.

معترضان در برخی از شعارهای خود با حضور نیروهای نظامی ایران در یمن، سوریه و لبنان و هزینه‌هایی که این حضور به کشور تحمیل می‌کند، مخالفت کردند.

XS
SM
MD
LG