لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

مطهری: روحانی باید مصوبه رفع حصر را از شورای عالی امنیت ملی بگیرد


 مطهری می‌گوید، رئیس‌جمهور نیز به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی درباره حصر رهبران جنبش سبز «کوتاهی کرده است.»
مطهری می‌گوید، رئیس‌جمهور نیز به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی درباره حصر رهبران جنبش سبز «کوتاهی کرده است.»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، ضمن انتقاد از مجلس و حسن روحانی به دلیل «کوتاهی» در پیگیری موضوع حصر سران جنبش سبز گفت که رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی «باید مصوبه رفع‌حصر را از شورای‌عالی امنیت ملی بگیرد».

آقای مطهری روز دوشنبه، ۲۷ اسفند، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که وظیفه اصلی مجلس حراست از قانون اساسی است و این نهاد درباره پیگیری موضوع حصر «کوتاهی» کرده است.

به گفته آقای مطهری، رئیس‌جمهور نیز به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دراینباره «کوتاهی کرده است» و حسن روحانی «باید مصوبه رفع‌حصر را از شورای‌عالی امنیت ملی بگیرد».

وی تاکید کرد که حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و بدون محاکمه آنان غیر قانونی بوده اما در حال حاضر «چاره‌ای جز» مصوبه این شورا برای رفع حصر نیست.

برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده‌اند که این شورا با رفع حصر سران جنبش سبز مخالف است.

آقای مطهری در واکنش به این سخنان گفت: « وقتی می خواهند رای بگیرند، ابتدا می‌گویند رهبری با رفع حصر مخالف است، حالا رای بگیریم. در حالی که اگر رای ‌آزاد بگیرند، شورای‌عالی امنیت ملی هم موافق رفع‌حصر است و هزینه حصر را بیشتر از منافع آن می‌داند».

پیش از این برخی از دیگر شخصیت‌های سیاسی از جمله علی اکبر ناطق نوری گفته بودند که رفع حصر تنها با نظر موافق رهبر جمهوری اسلامی ممکن است.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، روز ۲۰ آذر گفته بود که «اساسا موضوع رفع حصر هیچگاه به صورت جدی در میان مقامات عالیرتبه نظام و شورای عالی امنیت ملی که مسوول پیگیری این موضوع شده، مطرح نشده است».

در همان روز آقای مطهری نیز تنها راه حل رفع حصر را «سئوال» مجلس خبرگان رهبری از آیت‌الله علی خامنه‌ای دانسته بود.

وی بار دیگر گفت که درباره رفع حصر مجلس خبرگان رهبری نیز «مسئولیت دارد ولی متاسفانه توجهی به آن نمی‌کند».

به گفته آقای مطهری، اعضای این مجلس باید این موضوع را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح می‌کردند اما آنان «در اجلاس‌های خود همه چیز را مطرح می‌کند غیر از وظایف اصلی خودشان».

پیش از ایام نوروز سال گذشته نیز برخی از نمایندگان مجلس از احتمال رفع حصر سران جنبش سبز خبر داده بودند. در همین حال پیش از این برخی از فعالان سیاسی از پیگیری نشدن موضوع حصر توسط دولت و مجلس انتقاد کرده‌اند.

با این حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، سه شنبه ۲۱ اسفند گفته بود که «لیست امید»در انتخابات مجلس دهم «رفع حصر» زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، را وعده نداده بود.

زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن سال ۸۹ در «حصر خانگی» به سر می‌برند این در حالی است که از ماه‌های پایانی سال گذشته گزارش‌هایی درباره برداشته شدن برخی از محدودیت‌های برای آنها منتشر شده است.

دیدار مهدی کروبی با برخی از فعالان سیاسی، «بازکردن پنجره‌های» جوش‌داده شده منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و اجازه خروج به آنان برای دیدار با فرزندان و برادر و خواهر آقای موسوی از جمله این اتفاقات است.

زهرا رهنورد در اردیبهشت‌ماه خبر داده بود که به تازگی به صورت شفاهی به او پیشنهاد «حق تردد محدود» با اطلاع مأموران اعلام شده و او این پیشنهاد را رد کرده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، روز یک‌شنبه ۱۸ آذر، در یک سخنرانی با اشاره به «برخی تسهیل‌ها و گشایش‌ها» درباره شرایط حصر گفته بود که «تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است».

با این حال میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی، این سخنان آقای آشنا را «نمک بر زخم پاشیدن» دانسته و گفته بود که از حصر « تنها یک پوسته تغییر کرده» و «اصل و مغز حصر محکم به جای خودش باقی است».

حدود ۴۰ روز پس از سخنان آقای آشنا نیز عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران،​ خبر داد که برای آقای آشنا «کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است».

با استفاده از روزنامه اعتماد، خبرگزاری ایسنا، شبکه های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م / خ
XS
SM
MD
LG